Winst VNU flink gedaald
De uitgever heeft een slecht jaar achter de rug. Het concern spreekt toch van uitkomsten volgens verwachting, ondanks de tegenslag door de zwakke dollar. Na de eerste helft van vorig jaar, waarin de winst met elf procent de hoogte inging tot 103 miljoen euro, heeft VNU weinig meer verdiend. Volgens topman Rob van den Bergh is in 2003 toch met succes geopereerd. Twee jaar geleden werden de regionale kranten en publiekstijdschriften ingeruild voor marketing (AC Nielsen) en kijkcijferactiviteiten (Nielsen Media).
In Nederland heeft Intermediair nog altijd last van het geringe aanbod aan personeelsadvertenties (die hele markt kelderde met veertig procent). Door de restyling van het weekblad wist men wel nieuwe adverteerders aan zich te binden. Het blad Management Team draaide wel goed.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaVNU is vol vertrouwen als het om 2004 en de verdere toekomst gaat. Toch wil het concernbestuur zich nog niet uitlaten over het lopende jaar. Pas bij de publicatie van de halfjaarcijfers valt een prognose te verwachten.
VNU verwacht voor het onderdeel Marketing Information dit jaar wel groei op eigen kracht, overeenkomstig de doelstelling op langere termijn van vijf tot zeven procent. De Business Information Group, waaronder de bedrijfsbladen en de beursactiviteiten vallen, zal volgens VNU goede marges blijven opleveren, hoewel de omzet bij de bladen blijft dalen. De advertentiemarkt heeft zijn dieptepunt bereikt en er zijn lichte tekenen van herstel.
De divisie Directories (de Gouden Gidsen en andere naslagwerken) blijft het moeilijk hebben. De markten waarop VNU opereert, Nederland en Portugal, behoren tot de zwakste in Europa (ANP/Parool).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid