Overslaan en naar de inhoud gaan

Weer stijging consumentenvertrouwen

De Nederlandse consument lijkt langzaam maar zeker de somberheid van zich af te schudden. In juli constateert het Centraal Bureau voor de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De economische barometer staat nu op het hoogste peil in twee jaar. Hoewel de negatieve trend is gebroken, blijven consumenten nog steeds erg voorzichtig. Een jaar geleden stond het vertrouwen op een dieptepunt, de laagste stand sinds begin jaren tachtig. Ondanks de stijging noemde het CBS het vertrouwen daarom vrijdag nog steeds laag. Het komt uit op ‒21, 4 punten hoger dan in juni.

related partner content for mobile comes here

Het oordeel van consumenten over het economisch klimaat is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in juli veel minder negatief dan in juni. Zowel het oordeel over het economisch klimaat in de afgelopen twaalf maanden als in de komende twaalf maanden is verbeterd. Bij deze verwachtingen over de komende twaalf maanden zijn er net zoveel optimisten als pessimisten. Een maand geleden waren de pessimisten nog in de meerderheid.

De koopbereidheid is in juli uitgekomen op -18. Dit is 2 punten hoger dan in juni. De koopbereidheid is gebaseerd op het oordeel over de financiële situatie van het eigen huishouden en op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen. Ze maand zijn de consumenten iets positiever in hun oordeel over het doen van grote aankopen zoals meubels en televisies. Het oordeel over de financiële situatie van het eigen huishouden is deze maand niet veranderd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in