Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat is er mis met de ouderwetse waarheid?

Laten we dit jaar goed beginnen door verantwoording te nemen voor onze daden.
Miniatuurvoorbeeld
© 123RF
Miniatuurvoorbeeld
© 123RF

Een nieuw jaar. Dan is het altijd weer de vraag wat dit gaat brengen. Als de eerste dagen van 2019 een voorproefje bieden van wat ons te wachten staat, kan het wel eens een rollercoasterjaar worden. Een pretpark vol trollen en sprookjes.

Waar is toch die relaxte tijd gebleven? Die tijd nadat de kerstboom was geruimd en het Bloemenbureau met het advies kwam om het gapende gat dat was ontstaan in de huiskamer te vullen door er een plant neer te zetten? Die tijd waarin je de puinhopen van het oude jaar kon opruimen. In een wereld in transitie is dat een illusie.

related partner content for mobile comes here

Verantwoording nemen

Wat mij het meest bevreemdt, is dat we niet meer de verantwoordelijkheid nemen als er door niet aflatende turbulentie weer eens een karretje uit de bocht vliegt. Bijvoorbeeld als we een stapel pallets bouwen die iets hoger wordt dan gepland en het halve dorp op de valreep gered kan worden van een inferno, geven we natuurlijk de schuld aan de wind.

Of je bent  fractieleider van een christelijke partij die in een publicitaire storm raakt vanwege een pamflet uit Nashville. Vervolgens zeg je dat je je kan vinden in de strekking van het pamflet, maar dat je geen goedkeuring hebt gegeven voor ondertekening met jouw hand.

Of je bent bestuursvoorzitter van een groot technologiebedrijf uit Cupertino waarvan de verkopen tegemvallen zodat het bedrijf zich genoodzaakt ziet een winstwaarschuwing te geven. Natuurlijk zeg je dan dat dit het gevolg is van de handelsoorlog met China. 

Eerlijkheid als voornemen

Wat is er mis met ouderwetse eerlijkheid? Waarom kunnen we niet gewoon de waarheid vertellen? Geef toe dat je wist dat de brandstapel veel te hoog was. Beken dat het pamflet met jouw handtekening eronder volgens jou die handtekening (blijkbaar) waard is. En accepteer dat die nieuwe iPhones domweg veel teveel kosten voor wat ze presteren.

Een naïeve gedachte wellicht, maar zouden we met marketing en communicatie een voorbeeld kunnen stellen? Door minder vaak de zendmodule te hanteren en meer te communiceren vanuit relevantie en eerlijkheid. Door te begrijpen dat communicatie alleen kan plaatsvinden met toestemming, dat dialoog alleen mogelijk is als de luisteraar je vertrouwt en dat vertrouwen ontstaat als oprechte eerlijkheid het uitgangspunt is.

Eerlijkheid als goed voornemen? Lijkt me geen gek idee.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Eric Shriber

Eerlijkheid en oprechtheid zijn niet hetzelfde. En eerlijkheid dient wel samen te gaan met nuance en context

Rob Visser

Ik ben het eens met Eric Shriber over het belang van nuance en context. Verder denk ik dat het betoog van Gert Koot heel rationeel verantwoord is, terwijl er onder de ratio een andere (emotionele) logica speelt. Daarbij wordt eerlijkheid geassocieerd met kwetsbaarheid en daar kunnen we als mensen moeilijk me overweg. Daarom zal het gedrag dat Koot beschrijft (dat al sinds het begin van de beschaving in allerlei vormen is te zien) nog wel even doorgaan.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in