Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom Google niet huilt om Facebook

Vorige week was het nog groot nieuws dat Microsoft voor 240 miljoen dollar een minibelang in Facebook had genomen (overigens nadat vorig…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vorige week was het nog groot dat Microsoft voor 240 miljoen dollar een minibelang in had genomen (overigens nadat vorig jaar al een miljard dollar had geboden voor een overname). Ook Google zou interesse hebben gehad in een aandeel in Facebook en had deze strijd in de ogen van velen dus .

related partner content for mobile comes here

Maar enkele dagen geleden verschenen ? naar aanleiding van een - al de eerste vage berichten over Google's eigen initiatief, toen nog met de 2.0 knuffelnaam .

Wat dit precies in ging houden was toen nog niet bekend, maar inmiddels weten we weer wat meer. Want aanstaande donderdag gaat (als alle geruchten kloppen) live.

Wat is OpenSocial? Uiteindelijk weet natuurlijk alleen Google dat precies, maar op Techcrunch geeft al wel een aardig inzicht in hun bedoelingen.

Zo wordt OpenSocial zelf geen nieuw sociaal netwerk, maar is het eigenlijk een verzameling van verschillende API's die ontwikkelaars eenvoudig kunnen inzetten om data van sociale netwerken te (her)gebruiken en aan te vullen. De tools zijn in 3 typen onder te verdelen:

- Profile : informatie van profielen, zoals naam, plaats, etc.)
- Friends : informatie over relaties (wie is verbonden met wie,
ook wel de )
- Activities : content die gecreëerd wordt (zoals feeds)

Wat opvallend is hierin is dat Google dit niet alleen gaat doen, maar dat ze vanaf de start een aantal 'launching partners' hebben. En zeker niet de minste. Ik noem een (geen toelichting meer nodig lijkt me), een (een manier om je verschillende agenda's en contacten samen te brengen, EN sterk verbeterd sinds beta 3), een (een omgeving om je eigen sociale netwerken te bouwen) en natuurlijk Google's eigen .

De bedoeling is daarmee wel duidelijk. Een voorbeeldje: straks kan je heel eenvoudig je contacten uit LinkedIn synchroniseren met Plaxo (wat overigens al kan binnen plaxo, maar dan wel tegen betaling). Plaxo zorgt er dan weer voor dat diezelfde contacten ook netjes worden toegevoegd aan je outlook (werkt ook al). Met als gevolg dat je zelf niet langer de gegevens van je contacten hoeft bij te houden, omdat ze dat zelf (via LinkedIn) doen.

Natuurlijk is dit slechts een eenvoudig voorbeeld, maar het maakt duidelijk wat de insteek is.

Een groot voordeel daarbij is dat ontwikkelaars voor OpenSocial niet WEER een andere codeertaal moeten gebruiken (zoals FMBL voor Facebook), maar dat het gewoon werkt in Javascript en HTML (ik ben geen programmeur, maar zie wel het voordeel van gebruik maken van bestaande standaarden :-)).

Wat de voordelen voor de gebruiker precies zullen zijn is overigens nog niet helemaal duidelijk, maar de meest voor de hand liggende lijkt me dat je straks je gegevens uit het ene sociale netwerk eenvoudig kan integreren in het andere. En daar zie ik de voordelen wel van, want wie wordt er zo langzamerhand niet moe van om steeds opnieuw een profiel aan te moeten maken ?

Bronnen: , .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in