Overslaan en naar de inhoud gaan

User created viral 4.1 miljoen keer bekeken

De TiVo is een waardevolle black box. TiVo registreert immers welke tv commercials weggezapt worden. Maar, TiVo weet ook welke tv…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op internet heb je ook TiVo's. Namelijk websites als Heavy.com en iFilm.com. Heavy trekt maandelijks ruim 6 miljoen mannelijke bezoekers tussen 18 en 34 jaar. Via virale verspreiding bereikt deze groep e-fluentials wereldwijd 65 miljoen mensen. iFilm werd onlangs voor $ 49 miljoen gekocht door Viacom.

related partner content for mobile comes here

Onlangs gaf WPP's interactieve bureau VML Burger King maskers weg aan users van Heavy. Om te kijken of mensen het masker zouden gebruiken bij het maken van user generated video's. Deze trial sloeg aan. En hoe!

Een consument plaatste een spoof video op Heavy.com. In de video eindigt een nep strip-act met een man, met het King masker van Burger King op: "you've been served by the King. You perv! You perv".

Leuk is een subjectief begrip. Bij zowel reclame en bij user generated content. Maar deze viral werd 4,1 miljoen keer bekeken in korte tijd. Dan kunnen we het objectief gezien toch wel spreken van een groot bereik en kritieke massa?

TiVo-achtigen krijgen in mijn ogen dus een belangrijke rol in de waardeketen van commercial productie. Immers, tv kan het reclamebureau vetrellen welke commercials werken, en welke niet.

De reclamebureaus van de toekomst gaan dus in mijn ogen in zee met TiVo's. Of met online TiVo's als Boreme en iFilm. Misschien kunnen traditionele broadcasters en reclamemakers voortaan ook eens iets minder denigrerend doen over user generated content?

U mag de kwaliteit van deze user created content best te laag vinden. En natuurlijk vindt u de door uzelf gemaakt glossy tv commercials vele malen mooier. Maar, kijk ook eens met open vizier naar de wereld.

Tegen marketeers zou ik willen zeggen; is marketing niet het analyseren en daadwerkelijk inspelen op veranderend consumentengedrag? De blogosfeer biedt u volop nieuwe kansen. Met kritieke massa en een hoog bereik. Voor weinig, en volledig meetbaar.

Dus volg ontwikkelingen op de voet en sta open. En, als u de teugels van uw merk iets laat vieren, doet uw doelgroep de rest voor u. Sommige trends mogen ook uw reclamebureau niet negeren!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in