Campagne moet mixdrankjes uit supermarkt weren


STAP wil aandacht vragen voor het toenemende alcoholgebruik onder kinderen en jongeren en start daarom vanaf vandaag, 14 november, de landelijke actie 'Supermarkt mixdrank-vrij!'. Iedereen wordt opgeroepen een handtekening te zetten onder een petitie voor minister Hoogervorst van VWS. De minister wordt daarin gevraagd de verkoop van zoete mixdranken in de supermarkt te verbieden. De brief met handtekeningen wordt in januari 2006 aan de Minister aangeboden.
STAP weet zich gesteund door de resultaten van een recent onderzoek van de Universiteit Twente onder ouders van kinderen tussen de 10 en 15 jaar. Tweederde van die ouders steunt een dergelijk verbod van de alcoholhoudende drankjes. 15 procent is negatief en de overigen staan er neutraal tegenover of hebben geen mening. Van de ouders die mixdranken speciaal voor hun kinderen kopen, staat nog 40 procent positief tegenover een verbod, 30 procent is negatief en de rest heeft geen mening.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Overigens koopt een op de drie van de gevraagde ouders speciaal voor de kinderen mixdranken als Breezers in de supermarkt. Ouders kopen gemiddeld een keer per maand twee tot zes flesjes mixdrank kopen. Lager opgeleide ouders kopen vaker mixdrankjes voor hun kinderen
dan hoger opgeleide ouders. Verspreid over Nederland deden 410 ouders mee aan het onderzoek.
De meerderheid van de ouders denkt dat kinderen als gevolg van de maatregel minder mixdranken gaan drinken. Als alternatief zeggen de meeste ouders de drankjes bij de slijter te gaan halen (77
procent). Het merendeel van de ouders is van mening dat bij de slijter de leeftijdsgrenzen voor de verkoop van alcohol beter worden nageleefd.
STAP denkt dat slijters het verkoopverbod van breezers voor kinderen wel zullen respecteren. Wim van Dalen, directeur van STAP: ‘Het maakt duidelijk dat het niet normaal is om een breezer te kopen tegelijk met een pak melk. Zo werp je een barrière op en komen kinderen er minder eenvoudig mee in aanraking.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid