Overslaan en naar de inhoud gaan

Slechts 3 op 10 marketeers beschikken over goede informatie

Marketinginformatie wordt steeds crucialer voor de marketeer, met als credo: facts first, feelings follow. Informatie geeft het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hoe is het vandaag de dag gesteld met het marketinginzicht van marketingmanagers en directeuren op basis van de beschikbare informatie? Welke informatie hebben zij nu echt tot hun beschikking?

related partner content for mobile comes here

De Informatiegroep (een adviesbureau op het gebied van marketing en informatie) vroeg MarketResponse een onderzoek uit te voeren naar de beschikbaarheid, kwaliteit en het gebruik van marketinginformatie. Het onderzoek is uitgevoerd onder marketingverantwoordelijken zoals directeuren, commercieel directeuren en marketingmanagers van de top-500 adverteerders in Nederland.

De belangrijkste resultaten van dit onderzoek, dat afgelopen week werd gepresenteerd aan de deelnemers:

  • Slechts drie op de tien marketeers van de top-500 beschikken naar eigen zeggen over goede marketinginformatie.
  • Informatie uit CRM-systemen komt vaak niet op het bureau van de marketeer.
  • Succesvolle bedrijven, zoals marktleiders, hebben de marketinginformatie (voorziening) beter op orde.
  • Marketingmanagers hebben de meeste informatie over het merk en algemene klantgegevens zoals NAW-gegevens,sociodemografische en gedragsgegevens. Daarentegen hebben marketeers weinig informatie over klantbehoeften, klantwaarde en klantcontact.
  • Organisaties die de klant centraal stellen, hebben daadwerkelijk meer klantinformatie en kunnen daarmee de klant beter helpen en zich onderscheiden van de concurrentie. Organisaties met een kostenfocus hebben vaak minder marketinginformatie. Uit het onderzoek blijkt dat de belangrijkste informatiebronnen voor de marketeer extern marktonderzoek, klantevaluaties en informatie uit operationele en financiële systemen zijn. Opvallend is dat traditionele marktonderzoeken nog steeds het meest benut worden, terwijl gegevens over klanten uit de interne CRM-systemen verrassend weinig aanwezig zijn of gebruikt kunnen worden. Bijna 70 procent van de marketeers heeft geen directe toegang tot de marketinginformatie en moet in meer of mindere mate bewerkingen (laten) uitvoeren voordat de informatie bruikbaar is. Als de marketeer de beschikbare gegevens eerst moet omtoveren tot informatie, zijn we nog ver weg van de situatie dat de wensen en eisen van de marketeer uitgangspunt zijn voor marketinginformatie die wordt opgeleverd, aldus de onderzoekers. Opmerkelijk is ook dat veel bedrijven concrete marketingdoelstellingen formuleren, maar vier op de tien bedrijven controleert deze nooit.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in