Met WOM 50 procent meer kans op effect dan met radio of TV
Dit blijkt uit de ‘2005 Consumer-Generated Media (CGM) and Engagement Study’, van onderzoeksbureau Intelliseek.
Maar er kleeft volgens de onderzoekers ook een nadeel aan Word of Mouth marketing: Eenderde van de respondenten verklaarde namelijk teleurgesteld te zijn als een vriend te makkelijk een commercieel product, of -actie doorstuurt (denk aan een iets te commerciële virale actie). 26 procent zegt daarna nooit meer die vriend te kunnen vertrouwen, 30 procent zegt dat hij of zij daarna minder geneigd is om een product/dienst aan te schaffen.
Consumenten die commerciële boodschappen vaak wegzappen, zullen in 25 procent van de gevallen eerder overgaan op Consumer Generated Media, zoals internetfora, weblogs en internetcommunities.
Daarnaast doet 30 procent van de jongeren actief aan een vorm van CGM; 10 procent stuurt foto’s via de GSM, maar liefst 45 procent is ooit een weblog gestart en bijna 10 procent ontvangt RSS berichten.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisMannen besteden meer tijd dan vrouwen op zogenaamde message boards, fora en discussiegroepen online, vrouwen zijn eerder geneigd tot het doorsturen van interessante onderwerpen (verhalen, filmpjes) aan vriendinnen. Onderwerpen die het meest beïnvloedbaar zijn door CGM zijn: gezondheid/medisch, auto’s, elektronica, videospellen en muziek.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid