`Transparantie belangrijker dan kwaliteit producten`


Voor het bepalen van de reputatie van een bedrijf vinden Nederlandse opinieleiders vertrouwen en transparant zaken doen belangrijker dan de kwaliteit en prijs van producten of diensten (67 procent en 64 procent versus 61 procent). Dat blijkt uit de Edelman Trust Barometer 2011.
Deze Barometer van het pr-bureau Edelman meet jaarlijks het vertrouwen in bedrijven, overheden, media en NGO’s.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSLeiderschap en financieel rendement voor investeerders staan op de laatste plaats (18 procent en 20 procent) als het gaat om het bepalen van de reputatie.
In de VS is het vertrouwen in instituten gedaald, in tegenstelling tot in de rest van de wereld. Nederlandse opinieleiders hebben in alle instituten het meeste vertrouwen, op Brazilië en de Verenigde Arabische Emiraten na. Nederlandse ceo’s worden meer vertrouwd, maar niet voldoende om eigenhandig de geloofwaardigheid van hun bedrijf te verzekeren.
Ook blijkt het vertrouwen in bedrijven bepalend voor hun veerkracht bij slecht nieuws. Bovendien laten de Nederlandse resultaten zien dat, voor het tweede jaar op rij, vertrouwen in en transparantie van bedrijven belangrijker zijn dan de kwaliteit van hun producten of diensten.
Amerika
Wereldwijd groeide het vertrouwen in bedrijven met twee procent, terwijl Amerika hierin acht procent verloor. Het vertrouwen in de overheid nam in alle landen gemiddeld vijf procent toe, tegen een verlies van zes procent in de Verenigde Staten.
Op de ranglijst van vertrouwen in instituten staan de Verenigde Staten vier-na-laatste. Drie jaar geleden behoorden ze tot de eerste vier.
In Nederland, nog steeds Europa’s koploper van vertrouwen, wordt vooral de betrouwbaarheid van de media beter gewaardeerd (2010: 58 procent, 2011: 69 procent).
Binnen de media vertrouwen de Nederlandse opinieleiders informatie over een bedrijf het meest als het verschijnt in traditionele media (topdrie: vaktijdschriften 26 procent, radio en TV 23 procent, kranten 21 procent), gevolgd door zoekmachines (17 procent).
Als men zelf op zoek gaat naar bedrijfsinformatie rekent men op Google (44 procent), nu.nl (12 procent) en NRC Handelsblad (8 procent).
Buffer
Annemieke Kievit, general manager Edelman Benelux: ‘Als een bedrijf vertrouwen geniet, gelooft 58 procent positief nieuws van dat bedrijf vrijwel meteen.
‘Negatieve informatie over zo’n bedrijf wordt slechts door 24 procent voor waar aangenomen. Bij een organisatie die als onbetrouwbaar te boek staat, zijn de cijfers heel anders. Daarover gelooft 58 procent bijna direct negatieve berichtgeving.
‘En maar negen procent hecht waarde aan goed nieuws rond dat bedrijf. Dit laat zien dat investeren in vertrouwen de moeite waard is. Bedrijven die werken aan hun geloofwaardigheid bouwen een buffer voor slecht nieuws en een vliegwiel voor positief nieuws.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid