Toetredingskosten bepalen succes loyaliteitsprogramma
Loyaliteitsprogramma’s zijn veelal populair bij zowel consument als organisaties. Maar aanbieders weten niet altijd wat een klantenbindend programma populair maakt. De Loyalty Monitor laat zien dat 49 procent van de consumenten een of meer loyaliteitsprogramma’s kent en er aan deelneemt. Airmiles is de bekendste, gevolgd door de Albert Heijn bonuskaart. Programma’s van supermarkten, kledingzaken en tankstations zijn favoriet. Die van meubelwinkels, hifizaken en de vrijetijdsbranche spreken niet erg aan. Jongere en hoger opgeleide consumenten kennen meer programma’s dan ouderen en lager opgeleiden.
De dimensies toetredingskosten (37 procent) en beloning (31 procent) zijn doorslaggevend bij de beslissing om wel of niet deel te nemen, gevolgd door de persoonlijke gegevens die moeten worden verstrekt (11 procent). Minder belangrijk zijn de manier van sparen (6 procent), de looptijd (3 procent), voorwaarde voor deelname (3 procent) en het aantal deelnemende aanbieders (2 procent). Een compleet verslag van het onderzoek is deze maand te lezen in Tijdschrift voor Marketing
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid