Overslaan en naar de inhoud gaan

Ter plaatse: Le Web 2011

Wij kennen ze niet echt, veelbelovende start-ups die met significante investeringen de wereld veroveren. Gelukkig is er LeWeb, de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wij kennen ze niet echt, veelbelovende start-ups die met significante investeringen de wereld veroveren. Gelukkig is er , de jaarlijkse internetconferentie in Parijs waar grote namen uit de online industrie zich presenteren. De sprekerslijst was dit jaar wel erg indrukwekkend. En in plaats van twee duren duurt het evenement dit jaar drie dagen. Steven Jongeneel doet verslag van dag één.

related partner content for mobile comes here

Geen idee wat Lagerfeld te maken heeft met internet, maar naar zo’n man ga je gewoon kijken. Lagerfeld blijkt een Apple-addict die een bijzondere manier heeft gevonden om zijn mobiele en online leven te organiseren. Zo heeft hij vier iPhones met elk een uniek nummer gekoppeld aan een groep mensen. E-mailen doet Karl niet, want met drie collecties per jaar heeft hij z’n handen vol aan het tekenen van nieuwe collecties. Tussen de tenenkrommende vragen van de interviewer door vertelde Lagerfeld dat hij meer dan twintig iPads heeft en deze gebruikt als schetsboek. Handig bleek hij er niet mee, des te mooier zijn de schetsen die hij erop maakt. De link naar Le Web bleek uiteindelijk te zitten in de lancering van zijn nieuwe collectie op 26 januari. Lagerfeld schakelt alle pers uit met een online lancering op social mode platform .

Start-ups
Diverse start-ups presenteren zich op de eerste dag. Sommige early stage, anderen verrassend succesvol. De magic words zijn duidelijk social en mobile. Of eigenlijk de integratie van deze twee. Sound Tracking is een goed voorbeeld. Gebruikers checken in op muziek. Een combinatie van Foursquare en Shazam dus. komt over als een goed bewaard geheim. Met 130 miljoen gebruikers, vierhonderd medewerkers en een omzet van €115 miljoen is de social meeting applicatie (volgens de Russische oprichter geen datingsite, al staat het welkomstscherm vol met opgemaakte dames die erg in de smaak willen vallen) bijzonder winstgevend.
Veelbelovend is , een soort logboek app waarin je dingen deelt met intimi. Simpel, mooi en waardevol.
Flipbook presenteert haar. Er zijn waarschijnlijk veel mensen die Flipbook zien als een gadget; een grotere onderschatting kan je niet maken. Flipbook is technisch zo doordacht en het concept zo goed in elkaar dat dit wel eens zo kunnen uitgroeien tot een bijzonder dominant kanaal voor traditionele publishers.

Nagenoeg alle start-ups zijn Amerikaans en dat is geen toeval. Amerikaanse start-ups zijn professioneler, meer ervaren, werken harder en hebben het ondernemersklimaat van de Valley mee. Het kan bijna niet anders of de volgende Facebook komt ook uit de Valley.

Eric Schmidt
Het klinkt wellicht overdreven, maar als internet ondernemer gaat mijn hart sneller kloppen als ik mensen zoals Kevin Rose of Sean Parker hoor spreken over hun business. Een spreker die ik graag wilde zien is Eric Schmidt, de oud ceo van Google die nu acteert als Minister van Buitenlandse Zaken voor het bedrijf. Schmidt oogt intelligent en spreekt als een wereldleider met kennis van technologie. Hij schetst het kader met mobile, social en local als strategische pijlers van de strategie van Google.
Inspirerend is de demo van Icecream Sandwich, de nieuwe versie van Android. Een gelikte interface waar je blij van wordt, aangevuld met geinige gadgets als Face Unlock – een feature om je telefoon met gezichtsherkenning van het slot te halen. Interessant is ook de applicatie die het traditionele phonebook van je telefoon vervangt door een overzicht van je sociale contacten. Eerlijk gezegd vond ik Android altijd voor nerds. Maar ik denk dat Google met deze ontwikkelingen, gekoppeld aan de groei van Android, een nieuwe standaard kan zetten. Apple zal nog harder moeten werken.

Weinig inspirerend waren de gesprekken met Facebook en LinkedIn. Veel kleine verbeteringen, geen groot productnieuws. Aardig is wel dat apps die een jaar eerder nog als start-up golden, zoals FourSquare en Instagram, dit jaar volwassen geworden zijn. De laatste twee staan wel duidelijk voor de uitdaging om van het funding-infuus te komen.

En – heb je wat gemist?
Ja, dat denk ik wel. In Nederland kennen wij geen event zoals LeWeb. Alle grote namen zijn er. Niet dat elke presentatie even interessant is. Maar het is boeiend en spannend om het krachtenveld mee te maken tussen de bedrijven die ons leven steeds meer bepalen. Topspreker van de eerste dag was zonder twijfel Eric Schmidt.

Nog tips voor reclamemensen?
Facebook wordt voorlopig alleen maar slimmer en groter als marketingplatform voor merken. De grote drijver achter de groei van Google Adwords zat in de harde ROI. Met de doorbraak van social commerce in 2012 verwacht ik een vergelijkbare ontwikkeling voor social media. Het zou mij niet verbazen als merken binnen twee jaar de helft van hun marketingbudget aan Facebook spenderen. Ook niche diensten zoals Path zullen dan snel meer aandacht krijgen. Houd deze dus in de gaten.

Hieronder de video van de eerste plenaire setting op dag één.
De overige video's vind je . http://leweb.net/

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in