Ziggo Dome wil de beste muziekbeleving bieden


Uw MolBlog-verslaggever nam gisteren een kijkje bij de bouw van concertzaal Ziggo Dome. Ze stapte rond in te grote laarzen en droeg uit voorzorg een witte bouwhelm. Rock ’n roll.
Waarom ging MolBlog een kijkje nemen, zult u wellicht denken.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMuziek is beleving en alles is marketing. Twee dooddoeners, maar altijd waar.
Ook pop- en rockconcerten zijn marketing – zeker in deze tijden van dalende opbrengsten van verkoop van albums en dvd’s.
Die muziekervaring valt zeker te vermarkten. Zeker als het wordt aangeboden in een ruimte die de beleving ten volle tot zijn recht wil laten komen. Dat is de bedoeling van de bedenkers en bouwers van Ziggo Dome.
Live Nation
Initiatiefnemer van de Ziggo Dome is Black Box Real Estate (ook verantwoordelijk voor de Heineken Music Hall). Partner is concertpromoter Live Nation die ongeveer 90 procent van de concerten in Nederland voor zijn rekening neemt.
Ziggo Dome is nu nog een kaal betonnen complex waar onlangs het dak op is geplaatst. Het staat recht tegenover de hoofdingang van de Arena in Amsterdam-Zuidoost. De verwachting is dat het in het voorjaar zal opengaan en binnenkort zal de eerste grote artiest, die later volgend jaar zal optreden, bekend worden gemaakt.
Erbarmelijke geluidskwaliteit
Concertgangers kennen qua grote zalen in Nederland: Ahoy’ (11.000 bezoekers), Gelredome (34.000), de Arena (52.000). Wat deze ruimten met elkaar gemeen hebben, is dat het niet primair om muziekbeleving draait – het zijn sportcomplexen. En vooral de Arena staat bekend om zijn erbarmelijke geluidskwaliteit.
Een redelijk grote muziekzaal is de Heineken Music Hall (5.500). Gebouwd voor muziek, maar iedereen die er wel eens een concert heeft bezocht, weet: er is nul komma nul sfeer. De beleving komt louter van de optredende artiesten.
Die beleving kan beter, vinden de bedenkers van de Ziggo Dome. Deze zaal wordt nu dus gebouwd en moet een behoefte invullen: een optimale muziekervaring en -beleving.
Olympische Spelen
Het zaalconcept is: ‘single purpose design, multi use.’ Danny Damman, directeur commerciële zaken van Ziggo Dome: ‘Als je een multifunctionele zaal ontwerpt, moet je compromissen sluiten. We zetten in op één functie: versterkte muziek.’ Alle andere mogelijke functionaliteiten zijn hieraan ondergeschikt, maar wel mogelijk. De gemeente Amsterdam heeft al gepolst of in de zaal een 50-meterbad kan komen voor het WK- of EK-zwemmen of wellicht voor de Olympische Spelen in 2028. Een ijshockeyveld is ook mogelijk.
Bureau Day, gespecialiseerd in ‘creative business strategy’, merkstrategie en creatie is ingeschakeld om in het gebouw voor die beleving te zorgen aan de hand van kleur, lichtritme, meubilair. Het bureau was eerder onder andere verantwoordelijk voor de inrichting van het Benelux-hoofdkantoor van MTV Networks in Amsterdam-Noord.
Links Louk de Sévaux, rechts Danny Damman (foto Capital Photos)
Louk de Sévaux, managing partner van Day: ‘Meerwaarde moet niet alleen de muziekbeleving zijn, maar de gehele bezoekerservaring moet “onvergetelijk zijn”.’
De Sévaux geeft aan dat het bezoek aan een concert in Ziggo Dome en daarmee de beleving uit drie delen bestaat: de voorbeleving (het oriënteren, kaartje kopen en de reis ernaar toe), de concertervaring (de eerste indruk, de weg in het gebouw vinden, drank, eten, blijven hangen na de show in een de daarvoor bestemde ruimte) en de herinnering aan het concert.
Er dient een heuse customer journey plaats te vinden.
Het gebouw moet geheel in dienst van die customer journey komen: de locatie, de ingang, de speciale ruimten, de stoelen, het eten, de bars, het restaurant, het hotel (met 250 kamers) dat er op termijn moet gaat komen.
Speciale stoelen
Het belangrijkste bezoek worden de ‘gewone concertbezoekers’, maar daarnaast wil Ziggo Dome ook dat ‘zakelijk publiek’ komt. Danny Damman: ‘Niet iedereen wil tenslotte altijd maar naar voetbalwedstrijden.’ Voor het zakelijk publiek is er de zogenaamde Live Avenue: op de eerste ring komen 800 speciale stoelen, speciaal voor ‘leden’. De uitstraling moet een soort danceclub worden, waar ook vrij is rond te lopen.
Tijjdens het bezoek aan Ziggo Dome zijn er verschillende vormen van beleving mogelijk. Eten, drinken, maar ook ruimten voor de partners van Ziggo Dome, zoals in eerste instantie Randstad en LG (ook Heineken is partner – het verzorgt het bier). Ziggo zelf krijgt een ‘Studio’ op de begaande grond waar het merk zich kan profileren.
Centraal in het design komen afbeeldingen van de equalizer en ritme, ‘Rythm’. Het gebouw moet ritme ademen. De bezoeker gaat dat zien in bijvoorbeeld de plafondverlichting bij de ingang, in de ruimte waar de garderobe komt: herhaling en symmetrie.
Ruimte voor fanclubs
Het is de bedoeling dat er een ‘Twitter Wall’ komt en een ‘Silent Booth’ waar mensen rustig kunnen bellen. Ziggo Dome zal ook via de ‘Fan Zone’ ruimte bieden aan fanclubs van optredende artiesten als die wat willen organiseren. Daarnaast zal er narrowcasting zijn, via diverse schermen is het concert (na goedkeuring van de artiest) te zien.
90.000 led-lampjes
Neusje van de zalm moeten de 90.000 led-lampjes gaan worden die aan de buitenkant van de zaal komen. De Sévaux: ‘In theorie is het straks mogelijk delen van het concert op de buitenkant weer te geven. Als de artiest er goedkeuring voor geeft, natuurlijk.’ Ziggo Dome wil hiermee één van ‘de bekendste landmarks in Nederland worden.’ Het gebouw moet zelf ook voor beleving zorgen.
‘Niemand zegt: laten we vanavond naar Ziggo Dome gaan. Je gaat naar een concertzaal om een artiest te zien. Maar we pogen het zo aantrekkelijk te maken dat als een artiest bijvoorbeeld cancelt, de bezoeker toch denkt: “Madonna of geen Madonna, ik ga”’, zegt De Sévaux.
Maar op de bouwplaats wordt de aanwezige pers op het hart gedrukt: het is niet de bedoeling de Ziggo Dome zo naar voren te schuiven dat het dominant wordt. De concertzaal zal altijd ondergeschikt moeten zijn aan de artiesten en de muziekbeleving. Danny Damman: ‘Onze missie is de ontmoeting tussen fans en hun idool onvergetelijk te maken. Ziggo Dome is het platform dat hiertoe dient.’
Opmerkelijk is de naam: Ziggo Dome. Sponsor kabelaar Ziggo is geen grote speler op de Amsterdamse markt, in het nabijgelegen Amstelveen is het merk nadrukkelijker aanwezig. ‘Maar’, zegt Damman, ‘ je weet nooit wat er in de nabije toekomst in de markt gaat gebeuren.’
Slecht concert
Insteek voor de beleving is dat kwaliteit (1) en comfort (2) centraal staan. Aan het tweede kan Ziggo Dome zijn steen duidelijk bijdragen, is de mening van uw verslaggever na de bezichtiging. Ze zal graag een concert in het Ziggo Dome bezoeken om het aan den lijve te ervaren. Maar alle beleving ten spijt: als er een slecht concert wordt gegeven, valt alles in het niet. Juist op ‘deze content’, zoals de bouwers en bedenkers van Ziggo Dome over de muziek spreken, kan de zaal geen invloed uitoefenen. Muziek blijft tenslotte emotie.
Enkele sfeerimpressies hoe in Ziggo Dome de Live Avenue (ledengedeelte) eruit moet gaan zien:
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid