Starcom en WPP leiden Recma-lijst
Dat blijkt uit cijfers van het Recma-instituut, (‘Reports on the Worldwide Media Agency Networks) dat de ranking bijhoudt van mediabureaugroepen wereldwijd. Het gaat om een schatting over 2006. Pas volgend jaar in de lente worden er nieuwe cijfers bekendgemaakt.
Volgens Recma heeft Starcom een marktaandeel van 7,4 procent met 25,6 miljoen dollar aan accounts. OMD is tweede met een aandeel van 7,2 en 24,9 miljoen aan accountwaarde. MindShare/Group M met 6,9 en 23,8 miljoen aan accounts.
Bij de netwerken leidt WPP met een marktaandeel van 17,5 procent en 60,5 miljoen, gevolgd door Publicis met 12,9 procent en 44,9 miljoen en Omnicom met 9,0 en 30,5 miljoen. Publicis is het snelst gestegen in marktaandeel: +13,3 procent. Interpublic zag het marktaandeel dalen met 4,7 procent en staat nu vierde. Aegis en Havas zijn vijf en zes en groeien beide in marktaandeel.
Recma heeft ook een lijst van de Nederlandse bureauwereld gepubliceerd, maar die gaat over 2005. Kobalt staat daarin eerste met een marktaandeel van 16 procent. Wel was er een daling als het gaat om groeicijfers. MindShare was de grootste groeier met +64,3 procent. De groep staat op de tweede plaats met een marktaandeel van 13,1 procent. Derde is Medaedge:cia met een marktaandeel van 10,4 procent en een groei van 1,9. WPP Group M staat eerste bij de netwerkenmet een aandeel van 28,5 procent en een groei van 24,8. Interpublic staat op een tweede plaats, maar vertoond ook hier een daling van ‒19,8 in groeicijfers. Het marktaandeel is 13,8 procent. Aegis is derde met een aandeel van 9,6, gevolgd door Publicis met 9,2. Dan volgen Omnicom (8,7) en Havas (2,9).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid