Overslaan en naar de inhoud gaan

Klikfraude schrikt adverteerders af

Er is de laatste tijd enige ophef over klikfraude wat plaatsvindt binnen Google, MSN en Yahoo. Vooral Google's Adwords en Adsense moeten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Deze advertentieprogramma's betalen de aangesloten websites per klik door een bezoeker (CPC, cost per click). Sommige website beheerders verhogen hun inkomsten door zelf kliks op de door de drie netwerken op hun website aangeboden advertenties te genereren. Kliks die dus niet afkomstig zijn van bezoekers, en dus frauduleus zijn.

related partner content for mobile comes here

Onderzoeksbureau Outsell heeft onderzoek gedaan onder 407 online adverteerders. Hieruit blijkt dat 14,6% van de kliks die hun advertenties genereerden, frauduleus waren. Voor 27% van deze adverteerders is dit een reden om hun deelname aan CPC programma's te reduceren of zelfs te stoppen. De adverteerders die hun deelname aan CPC programma's reduceren verminderen hun uitgaven hier met gemiddeld 33%.

Google is daarom begonnen met het testen van advertenties op basis van CPA (cost per action) waarbij de betaling wordt gebaseerd op de actie die een website bezoeker uitvoert zoals het aanvragen van informatie, aankopen van een product of inschrijven voor een actie. De maatregelen van MSN en Yahoo zijn mij (nog) onbekend.

Het onderzoek van toont wel aan dat de drie netwerken niet kunnen volstaan met het testen en aanbieden van deze nieuwe afrekenmodellen maar vooral heel duidelijk naar hun huidige en potentiële adverteerders moeten communiceren welke maatregelen genomen worden om klikfraude nu en in de toekomst te voorkomen. Anders kan de groei van online advertising wel eens flink afgeremd worden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in