Overslaan en naar de inhoud gaan

Social media KPI's

Je besteedt veel tijd en aandacht aan social media, maar wat levert het uiteindelijk op? Wat is social media succes, en aan de hand waarvan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Veel bedrijven meten het succes van hun social media inspanningen aan de hand van hun aantal Facebook fans, twitter followers, en site-bezoek vanaf social media. Die eerste twee ‘vanity metrics’ zeggen echter niets, en de laatste is te beperkt om als maatstaf te hanteren. Beter is het om hiervoor de volgende KPI's te hanteren:

related partner content for mobile comes here

Reach – het absolute bereik van je social media accounts
Influence – de relatieve invloed van je social media accounts
Authority – de relatieve autoriteit van je social media accounts
Activity – de activiteit van je fans en followers op je social media accounts
Virality – de relatieve viraliteit van je social media posts
IPM – Interactions Per Mille, een belangrijk index cijfer
EdgeRank – de ranking die bepaalt welke fans jouw posts nog zien
Post performance generic – het best presterende post type en moment
Post performance specific – de post lifetime, affinity, timing, virality en engagement
Engaging keywords – de top keywords die de meest engaging posts genereren
Social impact – de impact van je website of webshop binnen social media
(bijdrage aan) traffic naar en conversie in de website, webshop of fysieke winkel(s)

Bovenstaande is een overzicht van het 'wat'. Over het 'hoe', dus hoe je dit meet, is bijna een boek vol te schrijven. Dat past zeker niet in één molblogbericht, dus daar zal ik later hier op molblog wel eens dieper op ingaan. Mocht je niet zolang kunnen wachten, stuur mij dan een tweet via ">.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in