Sint net zo vrijgevig als vorig jaar


Dit jaar zitten er minder cadeautjes in de zak dan vorig jaar. Dat blijkt uit onderzoek van de ING Vraag afgelopen vrijdag, onder 63.700 hulpsinterklazen. Een derde (32 procent) van de respondenten koopt minder cadeautjes dan vorig jaar. Drie op de tien (28 procent) stopt evenveel verrassingen in de zak. Een op de veertien (7 procent) respondenten pakt dit jaar meer cadeautjes in dan vorig jaar. Als we alle hulpsinterklazen samen nemen, dan valt er dit jaar minder uit te pakken.
Voor de meeste consumenten gaat het Sinterklaasfeest niet gepaard met grote bedragen aan cadeaus. Dat blijkt uit de ING Vraag van Vandaag van zondag. Voor de helft (47 procent) gaat het om hooguit 20 euro in totaal. Een op de drie (33 procent) komt uit tussen de 20 en 100 euro. In totaal een op de vijf (20 procent) geeft meer dan 100 euro uit. De antwoorden van de respondenten wijken nauwelijks af van vorig jaar. Het lijkt er dus op dat Sinterklaas dit jaar evenveel geld uitgeeft aan cadeautjes als vorig jaar.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSAls er minder cadeautjes in de zak zitten maar Sinterklaas evenveel geld kwijt is, dan zullen de cadeaus wel duurder geworden zijn. Dat lijkt op het eerste gezicht raar. Speelgoed is de laatste maanden namelijk zo’n 6 procent goedkoper dan vorig jaar. De afgelopen zes jaar zijn de speelgoedprijzen zelfs met 20 procent gedaald, mede dankzij goedkope Chinese import. Kennelijk koopt de Sint niet hetzelfde speelgoed als vorig jaar. Bijvoorbeeld niet de basisstenen van Lego, maar stenen om een stadsdierentuin te bouwen; of geen opwind-autootje maar een op afstand bestuurbare.
Sinterklaas is al vroeg op pad geweest om zijn cadeaus in te slaan, zo blijkt uit onderzoek van ING op zaterdag. Van de 45.800 hulpsinterklazen deed 8 procent de inkopen al langer dan een maand van te voren. Drie op de tien (29 procent) ging een week tot een maand van te voren op pad. Een op de vijf (22 procent) kocht een dag tot een week voor het heilig avondje in. Slechts 2 procent laat het op de laatste dag aankomen. Dat betekent dat Sinterklaas het grootste deel van zijn inkopen nu achter de rug heeft. De meeste kin-deren kunnen hun cadeaus dus niet meer beïnvloeden door deze week extra zoet te zijn.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid