Overslaan en naar de inhoud gaan

Twee campagnes tegen alcoholmisbruik jongeren

Jongeren drinken te veel alcohol, daarom is het Trimbos Instituut begonnen met twee campagnes om zowel de jongeren als hun ouders te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De op jongeren gerichte campagne heet 'Pierre kan het shaken' en topkok Pierre Wind speelt een hoofdrol. Volgens Wind drinken jongeren zoveel alcohol omdat er nauwelijks aanbod is aan alcoholvrije alternatieven. De topkok heeft voor de jongeren een heel scala aan 'spannende' drankjes uitgevonden. Zo zijn er de Happy-drinks, de Kracht-drankjes, op de Chinese kruidenleer samengestelde Love-varianten, Sociaal-drankjes die de jongeren samen kunnen maken en drinken en mondsamentrekkende smaaksensaties onder de naam Vreemd. Uiteraard allemaal zonder alcohol. In 'Pierre kan het shaken' worden jongeren uitgedaagd zelf iets bijzonders samen te stellen en de topkok te overtreffen.

related partner content for mobile comes here

De andere campagne moet ouders bewust maken van de invloed die zij op het gedrag van hun kind hebben. Als je een kind een keer toestaat alcohol te drinken, bijvoorbeeld ter gelegenheid van het nieuwe jaar, dan denken jongeren al snel dat alcohol bij feesten hoort. Alcohol is heel schadelijk voor kinderen en ze zouden het zeker niet voor hun zestiende moeten drinken, is de boodschap.

Drie op de tien jongeren drinken op 14-jarige leeftijd al geregeld vijf glazen alcoholische drank op een middag of avond. Volgens het Trimbos Instituut kan het probleem pas worden opgelost als niet alleen de jongeren zelf, maar ook hun ouders, de overheid, producenten en verkopers hun verantwoordelijkheid nemen in de strijd tegen drankmisbruik door jongeren.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in