Overslaan en naar de inhoud gaan

Die eikel van marketing, die trut van PR

Voor mijn debuut hier bij Communicatie leek het mij leuk ferm een knuppel in het corporate hoenderhok te smijten. Bij deze. Met enige…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een interessante vraag die vakmensen van beide disciplines kopzorgen bezorgt. Wat mij dan ogenblikkelijk opvalt, is dat met name marketeers de discipline social media hebben geclaimd. (Positieve) uitzonderingen onder communicatievolk daargelaten, maar toch. Dat is wel een beetje raar. Juist PR-mensen (noem ze communicatie-adviseurs, voorlichters, woordvoerders, enzovoorts) zouden dit vakgebied zich óók moeten toeëigenen.

related partner content for mobile comes here

Ja toch? Met de toenemende impact van internet en social media op klantcontact, bestaat er mijns inziens zelfs nauwelijks nog een scheiding tussen een marketing- en communicatierelatie met een klant. Immers, een relatie met een klant op twitter is een publieke relatie. Hyperpubliek, zou ik zelfs durven beweren.

Ook valt mij op dat in veel bedrijven de afdelingen marketing en communicatie twee gescheiden werelden zijn. Nog net niet dat zij in de lift elkaar met scheve ogen aankijken – in de trant van: daar heb je die eikel van marketing, daar is die trut van PR weer. Het scheelt in elk geval niet veel. Let op: dit is slechts een observatie. N=1. Weet ik ook wel. Maar kijk eens kritisch naar je eigen organisatie? Schuilt er niet een heel klein kerntje van waarheid in?

Een klant huurde mij in. Tijdens het voorgesprek zat ik met iemand van de afdeling voorlichting (internet) én van de afdeling marketing aan tafel. Dat was toeval, de communicatiepersoon in kwestie leende budget bij zijn collega. Maar, het toeval voelde aan als een warm bad. Ik vond het zo opmerkelijk om laatst voor mijn boek (daarover een andere keer meer) bij te zijn, en daar te mogen constateren dat de dame van PR en de heer van (online) marketing als uit een mond leken te praten.

Er zijn dus ook organisaties waar marketeers en PR-volk wél door een liftdeur passen. Maar dan? Slaat die 'eikel' rechtsaf, loopt 'die trut' naar links? Het is wat mij betreft tijd voor een grote kantoortuin waar al die innovatieve marketing- en communicatietweeps samenkomen. Noem het je Social Media Relationsteam 3.0 van mijn part. Als ze maar in pais en vree samenwerken. Echt, de werkzaamheden van PR- en marketingmensen zullen in de zeer nabije toekomst nauwelijks nog verschillen.

Iemand terugknuppelen? Foto " title="Marco Raaphorst/CC/Flickr">Marco Raaphorst/CC/Flickr

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in