Overslaan en naar de inhoud gaan

Singapore: city of service

Vanuit het verre Verre Oosten hier dan maar eens een eerste update sinds ons vertrek hierheen, begin februari. Drie weken geleden dus…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

We hebben het nu voor elkaar gekregen om op het netwerk van het hotel in te loggen, dus dat vergemakkelijkt een en ander enorm.

related partner content for mobile comes here

M'n ervaringen zijn nog mager en ik heb ook niet de hele wereld als vergelijkingsmateriaal, maar het leek me toch aardig om eens een korte algemene indruk te geven van hoe de markt hier tot nu toe op me overkomt.

Singapore heeft nu 4,5 miljoen inwoners, is een echte metropool, zeer Westers met een Aziatisch sausje (incrowd noemt het Asia Light of Azie voor beginners). Het is een uitermate ontwikkelde en moderne stad en hoort thuis in het rijtje New York, Tokyo, Hong Kong, Londen, etc. Singapore vervult een sterk regionale functie, als 'hub' naar heel Azie en Australië. Niet in de laatste plaats is Singapore ook een tropische stad (ligging net boven de evenaar), getuige de vele palmen en middagtemperaturen tussen 27-35 graden.

Wat merk ik hier tot nu toe als het om 'ons' vakgebied gaat? Eigenlijk kunnen we er kort over zijn, het draait hier om twee zaken: doelgroepen en service. Als marketing alleen maar zou draaien om deze twee aspecten, hebben ze het hier uitgevonden. Voor elke doelgroep is er een product. Of het nou gaat om halal food (een flink deel van de bevolking is moslim), hand grilled hotdogs (Superdog), vegetariërs of mensen die niet te lang bij de kapper willen zitten (Express Cut, in 10 minuten); you name it, het bestaat! Zelfs de vele, vele (!) shopping malls lijken zich ieder op een andere doelgroep te storten. En dat betekent per mall meer dan 100 winkels die zich min of meer op dezelfde type klant richten.

En dan de service. Op sommige winkels na, is die vrijwel overal fantastisch! Alles is erop gericht om het de consument zo makkelijk mogelijk te maken, van snelle bediening in de horeca (zonder chagrijnige gezichten!) tot een punctueel en een georganiseerd metronet waar je eng van wordt. Taxi's rijden er in bosjes en kun je op drukke tijden via een centraal nummer (met nummerherkenning: "Hello, Mr Heinink") bellen. Ze zijn er binnen zes minuten en rijden allemaal met een uiterst transparant elektronisch tariefsysteem. Je betaalt dus nooit teveel.

Bij al deze service krijg je overigens geen gevoel van kunstmatig vrolijk gedrag, het zit gewoon in de natuur van de mensen hier. Wat de drijfveer ook is.

Het mooie voor ons westerlingen is, dat prijzen zeer betaalbaar zijn (vooral als je een beetje de weg kent). Want we zitten hier nog wel steeds in Azie. Low prices, high service zullen we maar zeggen!

Verder valt op dat men probeert zaken buitengewoon conceptueel op te pakken. Restaurants en bars volgens een hippe formule zie je overal. En het ziet er allemaal pico bello uit. Net als de stad zelf. Soms wat kunstmatig, maar altijd goed verzorgd.

Zoals het ook in bedrijven is, maken de mensen het verschil. Als je een taxi kunt nemen zonder dat je afgezet wordt, als je een ober aan tafel krijgt met omhoogstaande in plaats van laaghangende mondhoeken, als het geen zootje op straat is, maar goed onderhouden, krijg je al gauw een goed gevoel. Als dat tenminste is wat je zoekt. Smaken verschillen, maar dit smaakt naar meer!

Dit was een eerste algemene indruk. Ik kan elke dag wel een stuk schrijven over de vele indrukken die we hier opdoen, want het is een heel andere wereld. Maar indrukken moeten ook even rijpen... Volgende keer zal ik wat verder ingaan op opvallende producten of diensten of andere nieuwswaardigheden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in