Overslaan en naar de inhoud gaan

Aantal huishoudens met digitale televisie in jaar tijd verdubbeld

Het aantal Nederlandse huishoudens dat in bezit is van digitale televisie, is in het laatste kwartaal van 2006 met slechts één…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op dit moment heeft ruim een op de vijf huishoudens de beschikking over digitale televisie (22 procent). Wel is het aantal bezitters in een jaar verdubbeld: in het vierde kwartaal van 2005 lag de penetratie nog op elf procent.

related partner content for mobile comes here

Dit blijkt uit recente resultaten van de Telecom Multiplay Monitor van TNS NIPO, sector Technology. Het onderzoek werd uitgevoerd onder ruim 2.000 huishoudens.

De belangrijkste groei werd gerealiseerd in de zomer van 2006. Het aantal huishoudens met digitale televisie nam des-tijds toe van 15 procent naar 21 procent. Het laatste kwartaal is de groei echter gestagneerd.

DoelgroepDe groei van zes procent in de zomerperiode is met name te danken aan huishoudens met een hoofdkostwinner in de leeftijd van 25 tot 44 jaar. Deze bleken meer dan gemiddeld gevoelig te zijn voor de acties die de diverse aanbieders (met name UPC) in de afgelopen zomerperiode op touw hadden gezet om nieuwe klanten aan zich te binden.

Met een penetratiegraad van 98 procent is televisie een algemeen goed in Nederland. Het signaal voor televisie wordt in overgrote meerderheid ontvangen via de kabel (88 procent). De ontvangst van het signaal via de schotel/satelliet is in heel 2006 constant met zes procent. De overige mogelijkheden zijn Digitenne en ADSL, maar deze komen niet verder dan een aandeel van tussen de één en drie procent.

Hoewel zes procent van de huishoudens plannen heeft om op korte termijn over te gaan op een abonnement voor digita-le televisie, zal een verdere groei alleen kunnen worden gerealiseerd door een goed aanbod van de aanbieders. In heel 2006 lag de aanschafintentie namelijk ook al tussen de vijf en zeven procent. Daarbij komt nog dat één procent van de huishoudens aangeeft het abonnement voor digitale televisie op te gaan zeggen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in