Overslaan en naar de inhoud gaan

Vertical TV met warme EPG's

In de Adformatie van 1 februari jl. startte een nieuwe serie over de tv van de toekomst. Over het verschil tussen interactieve televisie en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de Adformatie van 1 februari jl. startte een nieuwe serie over de tv van de toekomst. Over het verschil tussen interactieve televisie en digitale televisie bijvoorbeeld. Ik kan me in de stellingen vinden, en moest denken aan een van een tijdje geleden; 's kijken of daar nog iets van is uitgekomen.

related partner content for mobile comes here

Natuurlijk klopt het beschreven verschil tussen digitale tv en interactieve televisie. Digitale tv is 'normale' zendergerichte televisie, met veel meer kanalen, bij interactieve tv wordt de kijker echt onderdeel van de uitzending. Digitale televisie wordt dus afgedaan als een middel om kanalen uit te breiden terwijl er wel degelijk interessante kijkgedrag-ontwikkelingen zijn te verwachten, ook zonder de echte interactie. Ik noem voor het gemak maar even vertical tv.

Het is namelijk interessant dat je helemaal niet meer kijkt naar de tv zoals we tot nu toe gewend waren. Een nieuwe tussenfase is een opstap naar interactieve televisie.
Eerst keken we de hele avond naar een zender. Misschien stonden we een keer per avond op om naar het andere kanaal te wisselen.
Nu zijn we allemaal remote junkies. Zappend zoeken we tussen het aanbod tot we iets van onze gading kunnen vinden, en als ze het goed doen blijven we hangen.

Je kunt zeggen dat we van een aanbodgestuurd model naar een vraaggestuurd model zijn gegaan dus. De macht aan de kijker met de afstandbediening.

De volgende stap dient zich nu aan. Is al flink aan de gang. We zijn niet meer op zoek naar iemand die ons het beste pakket, de beste mix aanbiedt, maar mixen helemaal zelf onze avond bij elkaar. Omdat we veel meer gewend zijn on demand te worden bediend. Maar dan moeten we het wel makkelijk kunnen vinden. Probeer maar 's lekker langs alle 140 kanalen te zappen met de gemiddelde digitale settop box...

De oplossing zijn heldere kanalen waar je precies weet wat je kunt verwachten. Kanalen met een duidelijke signatuur. Vertikale kanalen dus. Je hebt er al flink wat: geschiedenis, nieuws, 101 jongeren, fashion tv, etc. Helemaal in de longtail gedachte ook. De kanalen worden daarmee een programmasoort. Je kiest gewoon uit waar je zin in hebt en je zapt daarheen. Wat nog mist is een horizontale programmering over de kanalen heen zodat je zonder problemen kunt switchen. Maar goed, dat lost time shift uiteraard op.

De EPG's (Electric Program Guide) zullen daarbij vast en zeker intelligenter worden, en vooral ook gebruik gaan maken van het gebruikers gedrag. Profielen opbouwen, collaborative filtering, content in (lokale) context. in de EPG's ontstaan de nieuwe kanalen. Waar gewone mensen, of professionals interessante combinaties voor je maken. De EPG zal ook een belangrijk marketingkanaal worden.

We zien ook bij de ontwikkeling van de nieuwe TV ons model van als een belangrijke inspiratie voor het bereiken van optimale dienstverlening. Een toepassing van de vijf fundamenten:

- de context van de gebruiker wordt essentieel; contextgestuurde zenders, achteroverleun-tv of actief kijken daar kan de EPG zich op aanpassen.

- de online dialoog is daarbij de manier om intuitief de kijker naar het gewenste aanbod te leiden. De volgende generatie settop boxen zal misschien wel een game hebben in plaats van een user manual.

- andere kijkers en professionele zendersamenstellers zorgen voor integrale ondersteuning bij het samenstellen van de ideale avond.

- een persoonlijk product is elke avond opnieuw. De brokjes die je worden geboden stel je helemaal zelf samen.

- allemaal leidend tot een veel intensere kijkbeleving waarbij ook het napraatmoment weer terug kan komen doordat je niet bij het koffieapparaat, maar wel in je sociaal netwerk in contact komt met anderen die eenzelfde avond hebben beleefd.

Interactieve tv waar daadwerkelijk op de content in de tv-programma's kan worden gereageerd is de volgende logische stap. Dan zullen we veel meer richting user generated content gaan. Niet alleen YouTube-filmpjes die voor de massa kunnen worden gebroadcasts, maar jij thuis die meedoet aan de pokershow. Of het thuispanel als onderdeel van de discussieshow. Het Lagerhuis nieuwe stijl waar je mee kunt discussieren vanaf de bank.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in