Joost: de wereldwijde tv-reclamemachine


Vannacht bracht The Venice Project van Niklas Zenström en Janus Friis, bedenkers van Kazaa en Skype, een tweede beta-versie uit van de videospeler Joost.
Het ding dat via een groot aantal kanalen mondiaal televisie wil verspreiden is grotendeels in Nederland gemaakt. Joost moet u dus volgen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSIk sprak met de technische baas. Wat bleek: techniek is belangrijk maar het gaat The Venice Project vooral om de content, en meer nog om de ontwikkeling van mondiale reclame. Mediabureaus moeten oppassen, zegt Joost.
Dat is de verrassende stellingname van Dirk-Willem van Gulik, de technisch directeur die ik interviewde in Leiden in een pand dat niet zichtbaar mag zijn als ontwikkelcentrum voor Joost.
Joost ontkent ten stelligste dat ze met tv-kabelbedrijven gaat concurreren, maar ik weet het zo net nog niet.
En tv-zenders? Die kunnen, zegt Van Gulik, op Joost gewoon met eigen kanalen komen. Ze kunnen de opbrengsten uit reclame delen en krijgen ineens een mondiaal publiek.
Joost zet vooral in op het regelen van de reclame en ziet zich wel als concurrent van bijvoorbeeld mediabureaus.
Lijkt me trouwens een ideaal project voor Rupert Murdoch, de mediamagnaat die zo graag de hele wereld wil bestrijken.
Het interview is in zijn geheel te lezen bij Netkwesties in het Engels en de kern staat in een artikel bij Planet.
T-Mobile presenteert zich als eerste grote adverteerder op Joost.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid