Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument merkt meeste productinnovaties niet op

De meer dan duizend nieuwe producten die jaarlijks worden geïntroduceerd in de supermarkt of drogisterij worden niet of nauwelijks…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het bureau deed samen met de Rijksuniversiteit Groningen onderzoek onder 800 consumenten.

related partner content for mobile comes here

Bedrijven in de branche van Fast Moving Consumer Goods (FMCG) investeren miljoenen euro’s om hun innovaties onder de aandacht te brengen, maar de nieuwe producten maken volgens Beagle vaak niet de indruk die de marketeers voor ogen hadden. De consument ziet nieuwe innovaties over het hoofd en beschouwt jarenoude productinnovaties als de Senseopads als ‘nieuw’.

Beagle vroeg aan de respondenten om een recent geïntroduceerd en vernieuwend product op te noemen. De meest genoemde producten: Pringles, Senseopads en de Breezer. Een opvallend resultaat volgens Beagle, gezien het feit dat Senseopads zeven jaar, Pringles acht jaar en Breezer zelfs elf jaar geleden werden geïntroduceerd.

Het enige recent geïntroduceerde product dat wel is doorgedrongen tot de consument blijkt Dove Summer Lotion (bodylotion met bruiningsingrediënt).

Veel uuuhhh
Philip Elias, directeur Beagle: ‘Wij hebben consumenten in supermarkten, op straat en via internet gevraagd om een recente productinnovatie te noemen die zij kennen uit de supermarkt of drogisterij. Opvallend is dat zij daar ten eerste enorm veel moeite mee hebben. Veel uuuhhh onder de live-geïnterviewden voordat er producten worden genoemd. daarnaast is opvallend dat er veel categorie-aanduidingen worden genoemd (kant-en-klaar maaltijden, stoommaaltijden etc) en ook producten die al jaren geleden op de markt zijn geïntroduceerd (Pringles, Breezer, Senseo, Vifit).’

Reclame is niet de oorzaak van deze herkenning, aldus Elias: ‘De hoeveelheid reclame die er voor deze producten gemaakt wordt is nu in ieder geval niet (meer) zo groot. Gedurende hun marktintroducties kan dat natuurlijk anders geweest zijn, maar dat is jaren geleden. Hoe het wel komt dat deze producten nog zo top of mind zitten bij consumenten hebben we niet als zodanig onderzocht. Wat wel duidelijk is is dat deze producten/merken als 'category leaders' een continue buzz rond hun merk hebben weten te behouden. Dat is wat succesvolle innovaties onderscheidt van de rest. In de praktijk zie je dat deze ambitie vaak mist of halverwege het innovatieproces strandt. Innovaties blijven daardoor vaak beperkt tot marginale verbeteringen/veranderingen aan bestaande producten.’

En daardoor merkt de consument het product nauwelijks op. ‘Alleen de drang om eens iets nieuws te proberen zal wellicht tot aankoop leiden en dat is een uitermate kortdurend effect’, aldus Elias: ‘Ook al is innovatie tegenwoordig top-prioriteit voor het bedrijfsleven, men realiseert zich onvoldoende dat de positieve langetermijneffecten van innovaties slechts hun uitwerking hebben als producten daadwerkelijk een nieuwe, toegevoegde waarde hebben.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in