‘Corporate blog goed voor bedrijfsreputatie’


Het merendeel (70%) van de 110 respondenten is overwegend positief gestemd over corporate blogs.
Voor het onderzoek werd onderscheid gemaakt tussen drie soorten corporate blogs: de opiniërende, de zakelijke en de persoonlijke blog. Volgens de respondenten laat een bedrijf met een blog zien dat ze (in volgorde van relevantie), innovatief is, inspeelt op de kansen in de markt, goede toekomstvisies heeft en expert is op haar vakgebied. Lezers krijgen hierdoor volgens VODW meer bewondering voor het bedrijf. Bedrijven met een corporate weblog worden daarnaast gezien als consumentgericht doordat ze toegankelijk zijn, gemakkelijk contacten leggen en persoonlijk communiceren. Ook worden deze bedrijven gezien als transparant doordat ze met een weblog inzicht geven in de bedrijfsvoering/cultuur. Zo kunnen ze toegevoegde waarde voor de consument bieden. Het is hierbij volgens de onderzoekers belangrijk dat er zorgvuldig en professioneel met de blog wordt omgegaan. Bedrijven kunnen hiermee volgens de onderzoekers snel de mist ingaan, voornamelijk door tijdgebrek. Daarnaast blijken authenticiteit en betrouwbaarheid zeer relevante begrippen te zijn in de corporate blogosphere.
De gemiddelde score die een goede corporate blog krijgt is een 7.6, de betrouwbaarheid van de blog ligt echter een stukje lager, namelijk een 6.9. Deze beoordeling hangt mede samen met de beoordeling op enkele gebruiksaspecten van de blog. Belangrijk zijn (in volgorde van prioriteit), de content op kwantitatief niveau, de interfacefactoren (look & feel), de content op kwalitatief niveau, de mate van interactie en als laatste, de extra blogvalues als RSS, hyperlinks, trackbacks etc. Ten slotte worden in het onderzoek aanbevelingen gegeven voor bedrijven die een corporate blog bezitten of willen starten. Het marketingbureau adviseert: “Bedrijven in Nederland moeten niet afwachten, maar een proactieve houding aannemen richting de consument en een goede, passende blog starten.”?
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVODW Marketing heeft dit exploratieve onderzoek, dat bestaat uit interviews en een online enquête, laten uitvoeren door stagiaire Anke Huiskes, studente aan de Universiteit Twente.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid