Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Corporate blog goed voor bedrijfsreputatie’

Een goede corporate blog heeft door de transparantie en laagdrempeligheid een positieve invloed op de reputatie van het bedrijf . Dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het merendeel (70%) van de 110 respondenten is overwegend positief gestemd over corporate blogs.
Voor het onderzoek werd onderscheid gemaakt tussen drie soorten corporate blogs: de opiniërende, de zakelijke en de persoonlijke blog. Volgens de respondenten laat een bedrijf met een blog zien dat ze (in volgorde van relevantie), innovatief is, inspeelt op de kansen in de markt, goede toekomstvisies heeft en expert is op haar vakgebied. Lezers krijgen hierdoor volgens VODW meer bewondering voor het bedrijf. Bedrijven met een corporate weblog worden daarnaast gezien als consumentgericht doordat ze toegankelijk zijn, gemakkelijk contacten leggen en persoonlijk communiceren. Ook worden deze bedrijven gezien als transparant doordat ze met een weblog inzicht geven in de bedrijfsvoering/cultuur. Zo kunnen ze toegevoegde waarde voor de consument bieden. Het is hierbij volgens de onderzoekers belangrijk dat er zorgvuldig en professioneel met de blog wordt omgegaan. Bedrijven kunnen hiermee volgens de onderzoekers snel de mist ingaan, voornamelijk door tijdgebrek. Daarnaast blijken authenticiteit en betrouwbaarheid zeer relevante begrippen te zijn in de corporate blogosphere.

related partner content for mobile comes here

De gemiddelde score die een goede corporate blog krijgt is een 7.6, de betrouwbaarheid van de blog ligt echter een stukje lager, namelijk een 6.9. Deze beoordeling hangt mede samen met de beoordeling op enkele gebruiksaspecten van de blog. Belangrijk zijn (in volgorde van prioriteit), de content op kwantitatief niveau, de interfacefactoren (look & feel), de content op kwalitatief niveau, de mate van interactie en als laatste, de extra blogvalues als RSS, hyperlinks, trackbacks etc. Ten slotte worden in het onderzoek aanbevelingen gegeven voor bedrijven die een corporate blog bezitten of willen starten. Het marketingbureau adviseert: “Bedrijven in Nederland moeten niet afwachten, maar een proactieve houding aannemen richting de consument en een goede, passende blog starten.”?

VODW Marketing heeft dit exploratieve onderzoek, dat bestaat uit interviews en een online enquête, laten uitvoeren door stagiaire Anke Huiskes, studente aan de Universiteit Twente.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in