Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoofdredacteuren onder druk

De helft van de Nederlandse hoofdredacteuren is gevoelig voor druk. Dat meldt Novum zojuist naar aanleiding van een onderzoek van de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De helft van de Nederlandse hoofdredacteuren is gevoelig voor druk. Dat meldt Novum naar aanleiding van een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam. Ruim de helft van de hoofdredacteuren van landelijke nieuwsmedia geeft wel eens toe aan politici, adverteerders of het bedrijfsleven om wel of juist niet aandacht te besteden aan een onderwerp. Het opvallende aan het nieuwsbericht is dat PR-bureaus niet genoemd worden. Want die krijgen meestal de Zwarte Piet toegeschoven in dit soort onderzoeken.

related partner content for mobile comes here

Tja, de grens commercie-redactie. Hij vervaagt steeds vaker. Maar waag het niet om dat te zeggen waar een journalist bij staat. En toch weten we allemaal dat het gebeurt. Hoe makkelijk het is om de zogenaamde onafhankelijkheid van media ‘af te kopen’ met geld, goederen, reisjes of andere vormen van ‘druk’. , ook bij kwaliteitsmedia is dit het geval. Iedere PR-man/vrouw weet dat en speelt daar ook mee. Soms op een integere manier, soms (of helaas vaker) op een domme, naïeve en goedkope manier. Dat kan de hoofdredacteur dan best wel eens als ‘druk’ ervaren.

Zelf vind ik de vervaging commercie-redactie ook ‘eng’. Hoewel ik mijn klanten graag snel en makkelijk in kwaliteitsmedia zie verschijnen; op het moment dat dit gebeurt op basis van een goed journalistiek relevant verhaal ben ik veel trotser dan dat ik weet dat er ook een zak met geld over tafel gegaan is. Want voordat je het weet kom je nergens meer ‘gratis’ in én zijn er geen echt onafhankelijke media meer.

Het kwantitatieve onderzoek van de UvA wordt binnenkort opgevolgd met een kwalitatief onderzoek. Ben heel benieuwd naar die resultaten. Misschien wel leuk om bij dat onderzoek en de conclusies wat verschillen aan te geven tussen de verschillende media. Bezwijken hoofdredacteuren van lifestyle media sneller onder druk? Zijn hoofdredacteuren van gratis dagbladen eerder geneigd om nieuws van een grote adverteerder op de voorpagina te brengen? In hoeverre bezwijkt de hoofdredacteur van het NOS Journaal eerder voor een PvdA-lobbyist dan voor een VVD-er? Ik zou bijna zelf het onderzoek willen doen...

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in