Overslaan en naar de inhoud gaan

'Programmaonderbrekende reclame op PO niet onmogelijk'

Nederlanders reclame veel te leuk om een reclamevrije publieke omroep na te streven. Wel moeten de drie zenders op termijn misschien wel…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat zegt Ster-directeur Arian Buurman in een interview met De Telegraaf. ‘Programmaonderbrekende reclame op de publieke zenders lijkt nu ondenkbaar, maar vroeger was er ook op zondag geen Ster. Puur hypothetisch zou ik dan denken aan korte blokken en alleen in langere programma’s, dat is misschien iets prettiger voor de kijker.’
’Het merendeel van de mensen is inmiddels toch wel gewend aan commercials tijdens een film of een amusementsshow’, zegt Buurman. ‘Wij komen nu al niet aan de wettelijke norm van 10 procent, omdat we alleen tussen programma’s reclame kunnen brengen.’

related partner content for mobile comes here

Commerciële zenders mogen nu 15 procent van hun zendtijd aan reclame besteden, de publieke omroep 10 procent. Op termijn zullen de reclameregels voor de commerciële omroepen vermoedelijk nog verder worden verruimd. Buurman: ‘Als er niets verandert in de regels die voor ons gelden, zal onze concurrentiepositie verslechteren.’
Volgens de Ster-directeur vindt de Nederlander reclame ‘ongelooflijk leuk’. ‘Commercials spreken enorm tot de verbeelding. Mensen hebben het erover op straat of in de kroeg en sturen via e-mail filmpjes naar elkaar door.’
Buurman gelooft niet in een reclamevrije omroep. ‘Los van mijn eigen positie denk ik dat ’reclamevrij’ voor de publieke omroep helemaal niet goed is. Als de Ster verdwijnt, kunnen adverteerders alleen terecht bij commerciële zenders. Dat betekent dat de reclamezendtijd schaarser en dus duurder wordt. Dat heeft weer tot gevolg dat de commerciëlen meer geld binnenkrijgen en gemakkelijker dure programmarechten of presentatoren kunnen betalen. Wellicht ten koste van de publieke omroep.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in