Overslaan en naar de inhoud gaan

Samenwerken leidt tot concurrentievoordeel

Veel bedrijven houden hun toeleveranciers nog steeds op veilige afstand. Maar intensief samenwerken leidt doorgaans toch tot…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door het nemen van afstand kan afhankelijkheid van een paar toeleveranciers worden voorkomen. Maar dat is een schijnzekerheid. Wederzijdse afhankelijkheid is niet te vermijden, in de meeste sectoren kunnen bedrijven niet kiezen uit tientallen goede toeleveranciers, die precies doen wat zij wensen.
Dan kun je maar beter intensief samenwerken. Door kennis te delen neem je deel in elkaars netwerk, wat tot wederzijdse voordelen kan leiden. Neem Toyota. Dat kwam onlangs met verrassend goede winstcijfers. Dat komt met name door de wijze waarop deze autofabrikant kennis deelt met toeleveranciers en andere partners in de waardeketen. Toyota hielp toeleveranciers bij de finetuning van hun processen. En profiteerde daar zelf van mee: 50 procent minder defecte onderdelen in de fabrieken, bedrijfsvoorraden die gemiddeld 25 procent gedaald zijn, wat tot enorme kostenvoordelen heeft geleid, en een stijging van de productiviteit per werknemer met 14 procent.
Andere bedrijven die profiteren van kennis delen met toeleveranciers: Microsoft, Boeing, Harley-Davidson en Dell. CEO Michael Dell noemt deze strategie ‘virtuele integratie’. Dell neemt minderheidsbelangen in een aantal toeleveranciers en moedigt hen aan vestigingen te openen vlakbij de fabrieken en designcentra van Dell. Daarnaast heeft Dell een hoogstaand certificatieprogramma voor alle toeleveranciers ontwikkeld. Die leren zo de taal en de processen van Dell.

related partner content for mobile comes here

Bron: Sloan Management Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in