Samenwerken leidt tot concurrentievoordeel


Door het nemen van afstand kan afhankelijkheid van een paar toeleveranciers worden voorkomen. Maar dat is een schijnzekerheid. Wederzijdse afhankelijkheid is niet te vermijden, in de meeste sectoren kunnen bedrijven niet kiezen uit tientallen goede toeleveranciers, die precies doen wat zij wensen.
Dan kun je maar beter intensief samenwerken. Door kennis te delen neem je deel in elkaars netwerk, wat tot wederzijdse voordelen kan leiden. Neem Toyota. Dat kwam onlangs met verrassend goede winstcijfers. Dat komt met name door de wijze waarop deze autofabrikant kennis deelt met toeleveranciers en andere partners in de waardeketen. Toyota hielp toeleveranciers bij de finetuning van hun processen. En profiteerde daar zelf van mee: 50 procent minder defecte onderdelen in de fabrieken, bedrijfsvoorraden die gemiddeld 25 procent gedaald zijn, wat tot enorme kostenvoordelen heeft geleid, en een stijging van de productiviteit per werknemer met 14 procent.
Andere bedrijven die profiteren van kennis delen met toeleveranciers: Microsoft, Boeing, Harley-Davidson en Dell. CEO Michael Dell noemt deze strategie ‘virtuele integratie’. Dell neemt minderheidsbelangen in een aantal toeleveranciers en moedigt hen aan vestigingen te openen vlakbij de fabrieken en designcentra van Dell. Daarnaast heeft Dell een hoogstaand certificatieprogramma voor alle toeleveranciers ontwikkeld. Die leren zo de taal en de processen van Dell.
Bron: Sloan Management Review
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid