Gastkijken onderdeel kijkonderzoek


Gastkijkgedrag heeft volgens SKO een eigen specifiek karakter. Hoewel alle zenders gastkijkers kennen, hebben de muziek- en kinderzenders relatief gezien de meeste gastkijkers. Ook dvd wordt vaak samen met gasten bekeken. Jongeren realiseren ten opzichte van de andere doelgroepen het meeste gastkijkgedrag.
Vanaf 1 januari 2005 maken de gastkijkers onderdeel uit van de ‘currency’ van het kijkonderzoek. Voor het meten van kijkgedrag wordt in Nederland gebruik gemaakt van een people meter systeem. Dit meet het kijkgedrag bij een panel van 1.240 huishoudens (2.800 personen). representatief voor de Nederlandse bevolking. Met de people meter is het niet mogelijk het kijkgedrag van de panelleden buitenshuis te meten. Wat het systeem wel kan registreren is het kijkgedrag van gasten bij de panelleden thuis.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSSKO heeft dit gastkijken in beeld gebracht. Omdat het kijkonderzoek werkt met een steekproef van Nederlandse huishoudens, zijn de gasten die bij panelleden op bezoek komen representatief voor de panelleden die bij anderen thuis tv kijken, aldus SKO. Met een fusietechniek is het gastkijken zodanig toegekend aan de panelleden dat het volwaardig kan worden meegeteld in het kijkonderzoek, meldt de stichting.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid