Overslaan en naar de inhoud gaan

Gastkijken onderdeel kijkonderzoek

Het bestuur van de Stichting KijkOnderzoek (SKO) heeft besloten dat gastkijken zoals dat nu wordt gemeten, kan worden opgenomen in het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gastkijkgedrag heeft volgens SKO een eigen specifiek karakter. Hoewel alle zenders gastkijkers kennen, hebben de muziek- en kinderzenders relatief gezien de meeste gastkijkers. Ook dvd wordt vaak samen met gasten bekeken. Jongeren realiseren ten opzichte van de andere doelgroepen het meeste gastkijkgedrag.

related partner content for mobile comes here

Vanaf 1 januari 2005 maken de gastkijkers onderdeel uit van de ‘currency’ van het kijkonderzoek. Voor het meten van kijkgedrag wordt in Nederland gebruik gemaakt van een people meter systeem. Dit meet het kijkgedrag bij een panel van 1.240 huishoudens (2.800 personen). representatief voor de Nederlandse bevolking. Met de people meter is het niet mogelijk het kijkgedrag van de panelleden buitenshuis te meten. Wat het systeem wel kan registreren is het kijkgedrag van gasten bij de panelleden thuis.

SKO heeft dit gastkijken in beeld gebracht. Omdat het kijkonderzoek werkt met een steekproef van Nederlandse huishoudens, zijn de gasten die bij panelleden op bezoek komen representatief voor de panelleden die bij anderen thuis tv kijken, aldus SKO. Met een fusietechniek is het gastkijken zodanig toegekend aan de panelleden dat het volwaardig kan worden meegeteld in het kijkonderzoek, meldt de stichting.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in