Overslaan en naar de inhoud gaan

Roze troep moet borstkanker de wereld uit helpen

Ik weet dat het komt, toch schrik ik ieder jaar opnieuw in oktober.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De roze producten die worden verkocht, al dan niet vergezeld van een roze lintje, onder de noemer ‘jij bent toch ook tegen borstkanker?’.

related partner content for mobile comes here

De discussie over de verkoop van Pink Ribbon-producten (is het effectief of ‘pinkwashing’, wat gebeurt er met het opgebrachte geld, wat doet het qua bewustwording?)

Sterke campagne

In Nederland lijken de marketinguitingen een beetje genormaliseerd en richt de organisatie Pink Ribbon zich dit jaar met een op jonge vrouwen (waar de ziekte vaak heviger toeslaat) en, oké, een armbandje waarvan iets minder dan de helft naar ‘borstkankeronderzoek’ gaat.

In de Verenigde Staten pakken ze het wederom groots aan.

Twee voorbeelden die ik tegenkwam tijdens een middagje winkelen eind september in Massachusetts.

Een schap bij de kassa van de Amerikaanse koopjeswinkelketen Five Below: allemaal Pink Ribbon-dingetjes (onder de vijf dollar). Ook op de juiste hoogte voor kinderen die gek zijn op roze…

Sokken, bagagelabels, linten, pennen, armbandjes. Allemaal gemaakt in China.

Passerende eekhoorns

Bij de winkelketen Sports Authority is outdoorkleding te koop met het welbekende roze lintje. In de bergen ‘hiken’ in een kek fleece vest van het merk Columbia.

Het logo zit er geborduurd op, zodat passerende eekhoorns en herten zien dat je tegen borstkanker bent.

Het wordt een opsommingsverhaal als ik de tijdens een rondje op internet gevonden Pink Ribbon-producten in dit blogje meld.

Maar het – roze bier! – wil ik jullie niet onthouden: Pink Ribbon Hibiscus Ale.

Maar eigenlijk komt het :

‘What is most unfortunate is that well-meaning people are willing to buy pink products, even pay a little extra, because they think they are helping to do something to "cure" breast cancer or to provide "hope" to breast cancer patients.

&;Why is this sad? Because those dollars spent on pink flowers, pink shirts, or a pink box of crackers or spaghetti sauce could be going to research, our only real "hope" of beating this horrible disease.’

Gelukkig telt oktober maar 31 dagen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in