Overslaan en naar de inhoud gaan

Robert Bernink: ‘Toekomst ligt bij merken die fouten durven maken’

De directeur van Qmusic heeft een broertje dood aan analyseren, analyseren en nog eens analyseren.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

‘De kracht van een goede marketeer zit in het tactisch manoeuvreren en tijdig anticiperen op consumentengedrag. Enkel sturen op lange termijnstrategieën is een grote valkuil waar we traditiegetrouw teveel aan vasthouden.’ Dat zegt Robert Bernink, directeur bij Qmusic Nederland in een interview met Tijdschrift voor Marketing, naar aanleiding van zijn nominatie voor de titel Marketeer of the Year 2016.

related partner content for mobile comes here

‘Ik geloof dat je kunt proberen te sturen op een bepaalde uitkomst, maar je moet het meer zien als een kansboom’, zegt Bernink, ‘elke keer kom je dilemma’s tegen, elke keer moet je kiezen, links of rechts. Als je zogenaamde “fouten” maakt, moet je dat corrigeren bij de volgende vertakking van je kansboom. Bedrijven die er goed in slagen om fouten te maken, die ook durven toe te geven, en vervolgens bijsturen, lukt het misschien nog wel het best om dicht bij die langetermijndoelstelling te komen. Anders gezegd: “Marketing strategy is your best current guess”.’

Marketeers moeten hun energie volgens Bernink dus niet richten op wat ze over twee jaar moeten doen, maar waar ze over twee maanden het verschil mee kunnen maken. Bernink: ‘Je kunt de hele dag bezig zijn om alles te analyseren. Maar vervolgens kom je er dan achter dat je als merk achter de feiten aanloopt. Niet doen dus!’

Toen Bernink tien jaar geleden bij Heineken startte, was dat volgens hem nog anders. ‘Toen er nog geen social media waren konden merken lekker zenden, de marketingafdeling bepaalde de timing en feedback kwam binnen via de post of fax. Die tijd is nu voorbij, we zitten in een fase waarin je het je niet kunt permitteren om je plannen vanuit een ivoren toren uit te stippelen, want daar word je als merk door de consument keihard op afgestraft.’

Naast Robert Bernink zijn ook , voormalig cmo bij Jumbo en Henk Jan Beltman van Tony’s Chocolonely genomineerd voor de titel Marketeer of the Year. Op 31 maart wordt de winnaar bekendgemaakt tijdens de . Inschrijven kan .

Een uitgebreid interview met Robert Bernink volgt na de uitreiking van de awards.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in