Reputation Institute Award 2012: Philips voor vijfde keer nummer 1


De Reputatie Award voor het Nederlandse bedrijf met de beste reputatie werd woensdagavond voor de vijfde keer op rij uitgereikt aan Philips. Frans van Houten, CEO van Royal Philips Electronics, nam de award aan die werd uitgereikt door Cees van Riel, hoogleraar Corporate Communication aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit, en mede-oprichter van het Reputation Institute.
Nieuwkomer FrieslandCampina staat op de tweede plaats en verdringt daarmee Ahold naar een gedeelde derde plaats met Heineken. De NS laat de grootste stijging zien in reputatiescore, maar blijft desondanks de hekkensluiter van de lijst van grootste Nederlandse ondernemingen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDalingen in de reputatiescore doen zich met name voor bij de allergrootste ondernemingen van ons land. Volgens Cees van Riel is deze neerwaartse trend een logisch gevolg van de teruggang in de conjunctuur: “Bij een dalende economie neemt het vertrouwen in bedrijven gemiddeld met 2 procent af. Dit zien we niet alleen in Nederland maar ook in alle andere landen waar we dit reputatieonderzoek nu al 12 jaar doen.”
De verzekeraars lijken het meest last te hebben van de onzekere economische tijden. In de reputatieranking van het Reputation Institute van 2012 bevinden zij zich vooral in de onderste regionen van de lijst met de 30 grootste bedrijven van Nederland gebaseerd op omzet.
Het onderzoek naar de reputatie van Nederlandse bedrijven is een onderdeel van de wereldwijde reputatiestudie in meer dan 40 landen van het Reputation Institute. De ranglijsten worden opgesteld aan de hand van het door het Reputation Institute ontwikkelde RepTrak™ model. Dit model meet reputatie door te kijken naar zowel het gevoel van mensen bij een bedrijf, als naar de rationalisatie van dit gevoel door zeven “reputatie-aanjagers”: 1) producten & diensten, 2) innovatie, 3) werkomgeving, 4) corporate governance, 5) maatschappelijk verantwoord ondernemen 6) leiderschap en 7) financiële prestaties. Elk bedrijf is door minimaal 300 mensen die de onderneming kennen op deze elementen beoordeeld.
De ranglijst:
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid