Overslaan en naar de inhoud gaan

Reputation Institute Award 2012: Philips voor vijfde keer nummer 1

Philips heeft wederom de beste reputatie van de 30 grootste bedrijven van Nederland, zo blijkt uit de jaarlijkse studie van het Reputation…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Reputatie Award voor het Nederlandse bedrijf met de beste reputatie werd woensdagavond voor de vijfde keer op rij uitgereikt aan Philips. Frans van Houten, CEO van Royal Philips Electronics, nam de award aan die werd uitgereikt door Cees van Riel, hoogleraar Corporate Communication aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit, en mede-oprichter van het Reputation Institute.

related partner content for mobile comes here

Nieuwkomer FrieslandCampina staat op de tweede plaats en verdringt daarmee Ahold naar een gedeelde derde plaats met Heineken. De NS laat de grootste stijging zien in reputatiescore, maar blijft desondanks de hekkensluiter van de lijst van grootste Nederlandse ondernemingen.

Dalingen in de reputatiescore doen zich met name voor bij de allergrootste ondernemingen van ons land. Volgens Cees van Riel is deze neerwaartse trend een logisch gevolg van de teruggang in de conjunctuur: “Bij een dalende economie neemt het vertrouwen in bedrijven gemiddeld met 2 procent af. Dit zien we niet alleen in Nederland maar ook in alle andere landen waar we dit reputatieonderzoek nu al 12 jaar doen.”

De verzekeraars lijken het meest last te hebben van de onzekere economische tijden. In de reputatieranking van het Reputation Institute van 2012 bevinden zij zich vooral in de onderste regionen van de lijst met de 30 grootste bedrijven van Nederland gebaseerd op omzet.

Het onderzoek naar de reputatie van Nederlandse bedrijven is een onderdeel van de wereldwijde reputatiestudie in meer dan 40 landen van het Reputation Institute. De ranglijsten worden opgesteld aan de hand van het door het Reputation Institute ontwikkelde RepTrak™ model. Dit model meet reputatie door te kijken naar zowel het gevoel van mensen bij een bedrijf, als naar de rationalisatie van dit gevoel door zeven “reputatie-aanjagers”: 1) producten & diensten, 2) innovatie, 3) werkomgeving, 4) corporate governance, 5) maatschappelijk verantwoord ondernemen 6) leiderschap en 7) financiële prestaties. Elk bedrijf is door minimaal 300 mensen die de onderneming kennen op deze elementen beoordeeld.

De ranglijst:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in