Overslaan en naar de inhoud gaan

Reorganisatie Bijenkorf kost 190 arbeidsplaatsen

Warenhuisketen wil de online positie verbeteren.
Reorganisatie Bijenkorf kost 190 arbeidsplaatsen
Reorganisatie Bijenkorf kost 190 arbeidsplaatsen
© Bijenkorf
Reorganisatie Bijenkorf kost 190 arbeidsplaatsen
Reorganisatie Bijenkorf kost 190 arbeidsplaatsen
© Bijenkorf

De langetermijneffecten van de coronacrisis komen hard aan bij de Bijenkorf. De warenhuisketen schrapt 35 van de 450 arbeidsplaatsen op het hoofdkantoor. In totaal staan 190 van de 2.200 banen op de tocht dit jaar. De directie heeft een adviesaanvraag ingediend bij de Ondernemingsraad om te snijden in het personeelsbestand. De keten wil de online positie versterken.

related partner content for mobile comes here

In de winkels zijn de besparingen in het begin van de COVID-19 crisis in gang gezet door de reductie van uren in flexibele en bepaalde tijd contracten, hierbij zijn geen gedwongen ontslagen gevallen.

Versnelde groei online kanaal

Sinds het uitbreken van coronacrisis is het online winkelen bij de Bijenkorf hard gegroeid, zo geeft het merk aan. 'Het afgelopen half jaar groeide de omzet met tientallen procenten. Dit betreft de online groei in zowel Nederland als ook in België en Duitsland.' Een groot deel van de (Nederlandse) klanten geeft aan dat online winkelen op dit moment de voorkeur heeft. De reden voor het warenhuis om die positie te verstevigen en te verbeteren. Daarnaast maakt de warenhuisketen bekend dat in september de Franstalige webwinkel in Wallonië wordt gelanceerd, later dit jaar wil de Bijenkorf zijn digitale winkel ook in Frankrijk openen.

Ontwikkelingen fysieke winkels

De fysieke winkels van de Bijenkorf waren van 18 maart tot 29 april 2020 gesloten om verdere verspreiding van COVID-19 te beperken. De Bijenkorf zegt dat sinds de heropening van de fysieke winkels er maatregelen genomen zijn om een zo veilig mogelijke winkelomgeving te kunnen garanderen voor de medewerkers en de klanten. ‘Hierdoor is het aantal mogelijke bezoekers in de winkels beperkt.’  

Giovanni Colauto: ‘Ik zie geen reden om onze lange termijn strategie te wijzigen, maar het is wel noodzakelijk om actie te ondernemen op de veranderingen die nu plaatsvinden. De klant maakt een versnelde groei door naar online winkelen, zowel in Nederland als in onze omringende landen. Hier moeten wij adequaat op inspelen. Het spijt mij dan ook dat ik hen dit slechte nieuws moet brengen.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in