Reclamewaakhond waarschuwt Britse bloggers
De ASA heeft nieuwe regelgeving op zijn website geplaatst, waarin men bloggers nog maar eens een keer op het hart drukt eerlijk te zijn over financiële relaties met merken.
De ASA stelt dat wanneer bloggers zich als consumenten presenteren (maar worden betaald door merken), ze niet alleen misleiden maar ook de wet overtreden.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaDe reclamewaakhond benadrukt dat men niet wil dat bloggers minder geld verdienen en dat het prima is dat bloggers geld aannemen van merken, om een product of dienst te promoten.
Echter, als bloggers worden betaald om iets positiefs te schrijven over een product, geldt dat als advertentie en moet dat feit op de site bekend worden gemaakt. Betaalde content moet dus worden gekenmerkt als ‘advertentie’ of ‘advertorial’, zodat lezers weten wat ze lezen.
Volgens de ASA valt het overigens nog wel mee met klachten van consumenten hierover. De waakhond ontvangt daarentegen veel berichten van bloggers die aangeven dat merken hen steeds vaker benaderen met een aanbod om positief over hen te schrijven, tegen vergoeding.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid