Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclamewaakhond waarschuwt Britse bloggers

Merken en bloggers in Groot-Brittannië hebben een waarschuwing gekregen van de Britse reclamewaakhond, de Advertising Standards Authority…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De ASA heeft nieuwe regelgeving , waarin men bloggers nog maar eens een keer op het hart drukt eerlijk te zijn over financiële relaties met merken.

related partner content for mobile comes here

De ASA stelt dat wanneer bloggers zich als consumenten presenteren (maar worden betaald door merken), ze niet alleen misleiden maar ook de wet overtreden.

De reclamewaakhond benadrukt dat men niet wil dat bloggers minder geld verdienen en dat het prima is dat bloggers geld aannemen van merken, om een product of dienst te promoten.

Echter, als bloggers worden betaald om iets positiefs te schrijven over een product, geldt dat als advertentie en moet dat feit op de site bekend worden gemaakt. Betaalde content moet dus worden gekenmerkt als ‘advertentie’ of ‘advertorial’, zodat lezers weten wat ze lezen.

Volgens de ASA valt het overigens nog wel mee met klachten van consumenten hierover. De waakhond ontvangt daarentegen veel berichten van bloggers die aangeven dat merken hen steeds vaker benaderen met een aanbod om positief over hen te schrijven, tegen vergoeding.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in