Overslaan en naar de inhoud gaan

Rabo Mobiel en Blijdorp lanceren mobiele toegangskaartjes

Rabo Mobiel introduceerde vandaag een mobiel ticketingsysteem voor bezoekers van Diergaarde Blijdorp, dat gebruik maakt van near field…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

introduceerde vandaag een mobiel ticketingsysteem voor bezoekers van , dat gebruik maakt van near field communication (NFC).

related partner content for mobile comes here

Rabo Mobielklanten die in het bezit zijn van een Nokia 6131 NFC telefoon (dus incl. NFC-chip) ? en online eerst een toegangskaartje hebben gekocht- hoeven voortaan alleen hun mobiel bij een contactpunt van een NFC-poortje te houden, om de dierentuin binnen te komen.

Dus wanneer bezoekers een bestelling plaatsen op de Blijdorpsite, wordt hun mobiele nummer gelinkt met de Blijdorp-database. Het nummer wordt vervolgens herkend bij de NFC-poort.

Chrisjan de Weerd, senior manager product en services bij Rabo Mobiel, en Blijdorpdirecteur Ton Dorresteijn allemaal uit.

De dienst is in samenwerking met en (online bestelsysteem en NFC-techniek) ontwikkeld. Yoonison levert daarbij ook een , waarbij bezoekers met een NFC-telefoon bij diverse contactpunten in Blijdorp extra informatie op hun mobiel kunnen opvragen.

De online informatie varieert van de aankondiging van aanstaande geboortes tot ringtones van dierengeluiden en natuurlijk info over leef- en voedselgewoonten van de dieren.

Eric Huijgen, algemeen directeur Rabo Mobiel: 'De lancering van dit product past in onze visie dat binnen enkele jaren de mobiele telefoon een veel gebruikt, veilig middel is voor betalen, toegang en het opvragen van informatie.'

Huijgen denkt dat tussen nu en drie jaar de mobiele telefoon een groot gedeelte van het contactgeldverkeer zal vervangen. 'Met de mobiele telefoon moeten we zo'n 20 procent op de kosten van het contantgeldverkeer kunnen besparen.' Voor Rabo betekent dit 20 procent van 900 miljoen euro.

Huijgen hoopt op 20.000/30.000 NFC-gebruikers aan het eind van dit jaar.

Voor Rabo Mobiel zelf rekent hij op 200.000 klanten aan het eind van dit jaar, de volgende drie jaar zal dat aantal naar 600.000 moeten groeien.

Echt mobiel betalen is dit natuurlijk niet. De Weerd: 'Nee, die infrastructuur is er gewoon nog niet, bovendien kwam uit tests naar voren dat mensen toch het liefst hun toegangsbewijzen via de pc kopen. Overigens stellen we dit systeem open voor alle partijen; operators bijvoorbeeld kunnen dit ook aan hun klanten bieden. We wilden als Rabo Mobiel hier gewoon mee starten; het moet toch een keer een plekje tussen de oren van de consument krijgen.'

Rabo Mobiel-klanten die van de nieuwe dienst gebruik maken, krijgen van Diergaarde Blijdorp in 2008 de tweede toegangskaart cadeau.

Rabo heeft daarnaast ook afspraken gemaakt (of is in verregaande gesprekken) met Madame Tussauds, Artis, Efteling, Keukenhof, Beekse Bergen, Rijskmuseum, Slagharen, Walibi en Snowworld. Het is de bedoeling dat al deze venues in 2008 dezelfde dienst gaan aanbieden. De Efteling experimenteerde eerder met .

Overigens experimenteert Rabo Mobiel al wel met mobiel betalen: Samen met de en startte de bank een NFC-proef met gebruik van een e-wallet (Minitix), waar klanten kleine bedragen op kunnen storten.

En samen met experimenteert Rabo Mobiel met mobiel betalen met behulp van je pinpas.
Er zijn daarnaast betaalproeven (Minitix) gaande op scholen en dit jaar start Rabo Mobiel ook met mobiele klantenkaarten, bij drie grote retailketens.

De nieuwe ticketingdienst wordt overigens lokaal gepromoot; in het geval van Blijdorp zal Rabobank Rotterdam een passend aanbod naar zijn klanten versturen.
Maar de Rabo Mobieldienst wordt vanaf juni/juli ook integraal meegenomen in de communicatie van Rabobank en online gecommuniceerd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in