Rabo Mobiel en Blijdorp lanceren mobiele toegangskaartjes
Rabo Mobiel introduceerde vandaag een mobiel ticketingsysteem voor bezoekers van Diergaarde Blijdorp, dat gebruik maakt van near field communication (NFC).
Rabo Mobielklanten die in het bezit zijn van een Nokia 6131 NFC telefoon (dus incl. NFC-chip) ? en online eerst een toegangskaartje hebben gekocht- hoeven voortaan alleen hun mobiel bij een contactpunt van een NFC-poortje te houden, om de dierentuin binnen te komen.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaDus wanneer bezoekers een bestelling plaatsen op de Blijdorpsite, wordt hun mobiele nummer gelinkt met de Blijdorp-database. Het nummer wordt vervolgens herkend bij de NFC-poort.
Chrisjan de Weerd, senior manager product en services bij Rabo Mobiel, en Blijdorpdirecteur Ton Dorresteijn leggen het in dit filmpje allemaal uit.
De dienst is in samenwerking met Yoonison en Whereto Card (online bestelsysteem en NFC-techniek) ontwikkeld. Yoonison levert daarbij ook een 'smart postering' systeem, waarbij bezoekers met een NFC-telefoon bij diverse contactpunten in Blijdorp extra informatie op hun mobiel kunnen opvragen.
De online informatie varieert van de aankondiging van aanstaande geboortes tot ringtones van dierengeluiden en natuurlijk info over leef- en voedselgewoonten van de dieren.
Eric Huijgen, algemeen directeur Rabo Mobiel: 'De lancering van dit product past in onze visie dat binnen enkele jaren de mobiele telefoon een veel gebruikt, veilig middel is voor betalen, toegang en het opvragen van informatie.'
Huijgen denkt dat tussen nu en drie jaar de mobiele telefoon een groot gedeelte van het contactgeldverkeer zal vervangen. 'Met de mobiele telefoon moeten we zo'n 20 procent op de kosten van het contantgeldverkeer kunnen besparen.' Voor Rabo betekent dit 20 procent van 900 miljoen euro.
Huijgen hoopt op 20.000/30.000 NFC-gebruikers aan het eind van dit jaar.
Voor Rabo Mobiel zelf rekent hij op 200.000 klanten aan het eind van dit jaar, de volgende drie jaar zal dat aantal naar 600.000 moeten groeien.
Echt mobiel betalen is dit natuurlijk niet. De Weerd: 'Nee, die infrastructuur is er gewoon nog niet, bovendien kwam uit tests naar voren dat mensen toch het liefst hun toegangsbewijzen via de pc kopen. Overigens stellen we dit systeem open voor alle partijen; operators bijvoorbeeld kunnen dit ook aan hun klanten bieden. We wilden als Rabo Mobiel hier gewoon mee starten; het moet toch een keer een plekje tussen de oren van de consument krijgen.'
Rabo Mobiel-klanten die van de nieuwe dienst gebruik maken, krijgen van Diergaarde Blijdorp in 2008 de tweede toegangskaart cadeau.
Rabo heeft daarnaast ook afspraken gemaakt (of is in verregaande gesprekken) met Madame Tussauds, Artis, Efteling, Keukenhof, Beekse Bergen, Rijskmuseum, Slagharen, Walibi en Snowworld. Het is de bedoeling dat al deze venues in 2008 dezelfde dienst gaan aanbieden. De Efteling experimenteerde eerder met mobiele sms-ticketing.
Overigens experimenteert Rabo Mobiel al wel met mobiel betalen: Samen met de Febo en Coca Cola startte de bank een NFC-proef met gebruik van een e-wallet (Minitix), waar klanten kleine bedragen op kunnen storten.
En samen met C1000 experimenteert Rabo Mobiel met mobiel betalen met behulp van je pinpas.
Er zijn daarnaast betaalproeven (Minitix) gaande op scholen en dit jaar start Rabo Mobiel ook met mobiele klantenkaarten, bij drie grote retailketens.
De nieuwe ticketingdienst wordt overigens lokaal gepromoot; in het geval van Blijdorp zal Rabobank Rotterdam een passend aanbod naar zijn klanten versturen.
Maar de Rabo Mobieldienst wordt vanaf juni/juli ook integraal meegenomen in de communicatie van Rabobank en online gecommuniceerd.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid