Push vs Pull: Pull wint!


Wij (consumenten) verenigen ons op een manier die de politiek niet wil zien en marketeers niet kunnen zien. Het heet individualisme. Bedreiging?
Ach, je komt er niet meer met het traditionele Push model, want dat gaat uit van het kunnen identificeren van een grote gemene deler. Als dat niet lukt kun je altijd nog gaan spammen, de laatste uitvlucht wanneer je product een commodity is geworden.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSWat wel een beetje jammer is van dat 'pushy' gedrag, is of je als consument nu wilt of niet, je wordt er aan bloot gesteld. Wil je als marketeer niet spammen (e-mail of post), dan zul je klanten moeten betrekken bij wat je doet en gezamenlijk waarde moeten creëren. Wie kan je beter vertellen wat voor ervaring hij of zij wil dan de consument zelf?
Dat dit middels statistiek is vertaald naar enquetes en daar de grote gemene deler uit halen is wat Marketingonderzoek in deze tijden invalide maakt. Op deze manier convergeert de doelgroep namelijk steeds meer naar één.
Met de opkomst van de consument van de toekomst - de prosumer ? is het niet alleen nuttig om pull te doen, maar wordt het noodzakelijk. Een prosumer is een consument die niet alleen heel duidelijk weet wat hij of zij wil, de prosumer weet ook wat er moet gebeuren om dat nog beter te doen en wil daar - niet onbelangrijk - aan mee werken.
Zo niet haakt hij of zij af, inclusief de hele gemeenschap die zich om hem of haar heeft verzameld. Dit is niet nieuw, maar wordt wel steeds meer realiteit.
Deze verandering is essentieel, want de consument komt als prosumer letterlijk aan de macht; denk aan de pionier prosumer Youp van het Hek en aan blogging, met als mooi voorbeeld de Doritos Geen Stijl 'name the flavor' competitie.
Marketeers van de toekomst leggen hun oor te luisteren bij gemeenschappen die zich rondom prosumers formeren en ze worden onderdeel van de transparante discussies die binnen deze netwerken plaats vinden. Ze zullen de prosumers mee laten draaien en waarde toe laten voegen aan de producten die ze in de markt willen zetten.
Deze netwerken werken overigens samen om je product te verbeteren als je bijdraagt en indien je dat niet doet werken ze samen om je product om zeep te helpen. Tijd dus om je oor te luisteren te leggen en de consument van de toekomst ? de prosumer ? te betrekken bij je productontwikkeling, packaging en positionering. Zij bepalen de toekomst van je brand!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid