
Airbnb is een pr-offensief gestart om de plannen van de gemeente Amsterdam te beïnvloeden. In een paginagrote advertentie in Het Parool uit het kritiek op de maatregelen die Amsterdam wil nemen om de verhuur via het platform verder aan te pakken.
In de advertentie wijst Airbnb erop dat er jaarlijks vier miljoen overnachtingen in Amsterdam zijn, en voegt daaraan toe: 'slechts 2% is in een Airbnb'.
Vacatures
Specialist Online Marketing
FirdaAllround Communicatieadviseur (28-32 uur)
CTGBContent Creative- RTL Tonight
Banijay Benelux.com
Dat Airbnb zich zo klein voordoet, is niet zonder reden. Het wil zijn rol in het overtoerisme relativeren nu de gemeente Amsterdam opnieuw wil ingrijpen in de verhuur via Airbnb om de overlast van het groeiende toerisme tegen te gaan. Woensdag debatteert de Amsterdamse Raadscommissie Woningbouw en Volkshuisvesting over vergaande plannen.
Sinds 2014 worstelt de gemeente al met de onstuimige groei van het toerisme en de rol daarin van Airbnb. Nadat de maximale duur van verhuur via Airbnb sinds 2014 al werd teruggebracht van 60 naar 30 dagen, is nu het plan om in het centrum en de wijken De Pijp en Oud-Zuid nog slechts 15 dagen verhuur toe te staan.
Mocht de leefbaarheid ernstig onder druk komen te staan, dan dreigt er in bepaalde wijken zelfs een volledig verbod op Airbnb-verhuur voor een periode van maximaal drie jaar.
Airbnb vindt dat buitenproportioneel en betoogt dat het kortetermijnverhuur slechts een klein aandeel heeft op het gehele toerisme in Amsterdam.
In een beleidsnota schrijf het dat het overtoerisme en de leefbaarheidsproblemen in het stadscentrum juist worden veroorzaakt door hotelaccommodaties. Van alle overnachtingen in de stad is 90% in hotels en bijna de helft daarvan bevindt zich in het centrum.
Ook zou 80% van de volledige woningen die incidenteel via Airbnb verhuurd worden buiten het centrum van Amsterdam liggen. Als de regels voor Airbnb-verhuurders buiten de druk bezochte gebieden juist versoepeld zouden worden zorgt dit voor een betere spreiding van toeristen, aldus Airbnb.
Lees ook de speciale pagina hierover op de site van van Airbnb.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonneeDe kop klopt niet! Airbnb komt met een pr offensief en plaats paginagrote ADVERTENTIE. PR is niet adverteren. Dat een redacteur van de Adformatie dit onderscheid niet weet te maken.
Ik denk dat je aanmatigende toon niet helemaal terecht is. Als het alleen een advertentie zou plaatsen heb je misschien gelijk, hoewel adverteren natuurlijk ook PR kan zijn. Maar Airbnb benadert o.a. media via een pr-bureau (er verscheen ook een artikel op de Telegraaf), heeft speciale pagina's met een eigen beleidsvoorstel op zijn site, kortom probeert de discussie via verschillende kanalen te beinvloeden de dag voor een debat in de gemeenteraad. Dat kun je met een gerust hart een pr-offensief noemen.