Overslaan en naar de inhoud gaan

Airbnb komt met PR-offensief tegen plannen van gemeente Amsterdam

Het plaatst paginagrote advertentie in Parool om de politieke discussie over maatregelen van gemeente te beïnvloeden.
Een groepje vrouwen met rolkoffers voor Centraal Station Amsterdam, ANP - Hollandse Hoogte, Gerard Til
Een groepje vrouwen met rolkoffers voor Centraal Station Amsterdam, ANP - Hollandse Hoogte, Gerard Til
© ANP - Hollandse Hoogte, Gerard Til
Een groepje vrouwen met rolkoffers voor Centraal Station Amsterdam, ANP - Hollandse Hoogte, Gerard Til
Een groepje vrouwen met rolkoffers voor Centraal Station Amsterdam, ANP - Hollandse Hoogte, Gerard Til
© ANP - Hollandse Hoogte, Gerard Til

In de advertentie wijst Airbnb erop dat er jaarlijks vier miljoen overnachtingen in Amsterdam zijn, en voegt daaraan toe: 'slechts 2% is in een Airbnb'.

Advertentie Airbnb in Parool
De advertentie van Airbnb in Het Parool

Dat Airbnb zich zo klein voordoet, is niet zonder reden. Het wil zijn rol in het overtoerisme relativeren nu de gemeente Amsterdam opnieuw wil ingrijpen in de verhuur via Airbnb om de overlast van het groeiende toerisme tegen te gaan. Woensdag debatteert de Amsterdamse Raadscommissie Woningbouw en Volkshuisvesting over vergaande plannen.

Sinds 2014 worstelt de gemeente al met de onstuimige groei van het toerisme en de rol daarin van Airbnb. Nadat de maximale duur van verhuur via Airbnb sinds 2014 al werd teruggebracht van 60 naar 30 dagen, is nu het plan om in het centrum en de wijken De Pijp en Oud-Zuid nog slechts 15 dagen verhuur toe te staan.

Mocht de leefbaarheid ernstig onder druk komen te staan, dan dreigt er in bepaalde wijken zelfs een volledig verbod op Airbnb-verhuur voor een periode van maximaal drie jaar.

Airbnb vindt dat buitenproportioneel en betoogt dat het kortetermijnverhuur slechts een klein aandeel heeft op het gehele toerisme in Amsterdam. 

In een beleidsnota schrijf het dat het overtoerisme en de leefbaarheidsproblemen in het stadscentrum juist worden  veroorzaakt door hotelaccommodaties. Van alle overnachtingen in de stad is 90% in hotels en bijna de helft daarvan bevindt zich in het centrum.

Ook zou 80% van de volledige woningen die incidenteel via Airbnb verhuurd worden buiten het centrum van Amsterdam liggen. Als de regels voor Airbnb-verhuurders buiten de druk bezochte gebieden juist versoepeld zouden worden zorgt dit voor een betere spreiding van toeristen, aldus Airbnb. 

Lees ook de speciale pagina hierover op de site van van Airbnb.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee
Agnes van van Duffelen

De kop klopt niet! Airbnb komt met een pr offensief en plaats paginagrote ADVERTENTIE. PR is niet adverteren. Dat een redacteur van de Adformatie dit onderscheid niet weet te maken.

Jasper Mulder

Ik denk dat je aanmatigende toon niet helemaal terecht is. Als het alleen een advertentie zou plaatsen heb je misschien gelijk, hoewel adverteren natuurlijk ook PR kan zijn. Maar Airbnb benadert o.a. media via een pr-bureau (er verscheen ook een artikel op de Telegraaf), heeft speciale pagina's met een eigen beleidsvoorstel op zijn site, kortom probeert de discussie via verschillende kanalen te beinvloeden de dag voor een debat in de gemeenteraad. Dat kun je met een gerust hart een pr-offensief noemen.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in