Overslaan en naar de inhoud gaan

Het imago van ambtenaren kleurt ons oordeel over prestaties overheid

Burgers met negatieve stereotypen waarderen dienstverlening overheid lager en zijn minder tevreden, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek.
Lapen op het bureau
© Shutterstock
Lapen op het bureau
© Shutterstock

Maar wat betekenen deze vooroordelen? Verschillen ze van die in het buitenland? En hebben ze gevolgen voor het vertrouwen in de waardering voor de overheid.

In haar proefschrift The Faces of Bureaucracy heeft Isa Bertram deze stereotypen onderzocht en hun impact op de publieke dienstverlening door middel van vier empirische studies.

De eerste studie biedt een internationale vergelijking, waarbij burgers in Nederland, Canada, Zuid-Korea en de Verenigde Staten werden ondervraagd.

Het blijkt dat stereotypen behoorlijk kunnen verschillen. In tegenstelling tot wat Trump en Musk doen geloven blijken de stereotypen in Noord-Amerika zijn overwegend positief. Ambtenaren worden gezien als hardwerkend, behulpzaam en verantwoordelijk.

De stereotypen in Nederland en Zuid-zijn Korea negatiever, waarbij ambtenaren doorgaan voor inflexibel, saai (Nederland) of zelfs corrupt (Zuid-Korea).

Dat blijft niet zonder gevolgen, want de stereotyperingen beïnvloeden de ervaringen van burgers met openbare diensten.

Burgers met negatieve stereotypen hebben de neiging om de prestaties van de overheid lager te waarderen en zijn er minder tevreden over. De stereotypen hebben de meeste invloed op hoe ze prestaties van ambtenaren, hun responsiviteit en effectiviteit beoordelen.

De onderzochte ambtenaren zien stereotypen over het algemeen niet als een probleem voor hun persoonlijk welzijn, maar maken zich  wel zorgen over de invloed op de openbare dienst en de relatie tussen burgers en de overheid, bijvoorbeeld met betrekking tot vertrouwen.

Bovendien gebruikten respondenten verschillende perspectieven om de stereotypen te begrijpen: sommigen zagen ze als gebaseerd op de waarheid, terwijl anderen ze zagen als een onvermijdelijk gevolg van de complexe aard van overheidswerk. Deze verschillende perspectieven hielpen ambtenaren om met de negativiteit om te gaan, en boden een vorm van zelfbescherming.

Deze vorm van omgaan heeft echter ook een risico. Hij kan leiden tot blinde vlekken, bijvoorbeeld bij het interpreteren van kritische feedback van burgers.

The Faces of Bureaucracy, a multi-method study of civil servant stereotypes
and their consequences. Proefschrift van Isa Bertram, Universiteit Utrecht

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in