Philips maakt 3D film!.. Maar is 3D de toekomst?
Philips komt met een 3D opvolger van hun succesvolle campagne Parallel Lines. Deze korte 3D film werd afgelopen week in Londen opgenomen en dient ter promotie van de nieuwe Full HD Cinema 21:9-televisie. Namens Molblog was ik de enige Nederlander die een kijkje mocht nemen op de set!
Voor de nieuwe 3D televisies is het dragen van een bril noodzakelijk. Opvallend is dat Philips afgelopen jaar de ontwikkeling staakte van 3D televisies waarbij zónder bril 3D gekeken kan worden. Kijk mee achter de schermen en oordeel zelf: is 3D met bril de toekomst?
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaVanaf zeven uur ’s ochtends wordt er al hard gewerkt op de set, een authentieke jaren ’30 kermis even buiten Londen. Frank Pynenburg van Philips is Senior Marketing Communication Manager en verantwoordelijk voor de productie. Pynenburg: “Het opnemen van de film kost vier dagen, de postproductie enkele weken en het resultaat zal een 3D film zijn van enkele minuten.”
Concept 3D film Philips
Het productiehuis RSA van regisseur Sir Ridley Scott (o.a. Gladiator, American Gangster en Hannibal) krijgt alle artistieke vrijheid voor deze korte 3D film. De Parallel Lines campagne bestaat uit een reeks korte films, die allen zijn gebaseerd op een dialoog van slechts zes regels tekst, met in de hoofdrol een eenhoorn. Verschillende regisseurs krijgen de vrijheid om rond deze dialoog hun eigen film te maken. De eerste vijf Parallel Lines films werden op diverse locaties opgenomen (Uruguay, Moskou, Londen, China en Zuid-Afrika) en de films zijn dan ook allemaal erg verschillend. Bekijk hier het resultaat van deze unieke opdracht.
Het doel van de campagne is om de Philips 21:9 televisies te positioneren als must-have voor filmliefhebbers. Daarmee lijkt Philips goed op weg, want campagne heeft nu al de inaugural Cannes Lions Grand Prix for Film Craft gewonnen. “De doelstelling is om door middel van spannende en boeiende films te laten zien dat Philips televisies een meeslepende kijkervaring bieden. De verkoop wordt wel bijgehouden maar is niet onze directe doel. Er zijn teveel andere factoren die de verkoop beïnvloeden, waardoor de marketingcommunicatie hier niet op afgerekend kan worden,” licht Pynenburg toe.
Opkomst van 3D
Een 3D camera bestaat uit twee camera’s waartussen zich zeven centimeter ruimte bevindt, de gemiddelde afstand tussen twee ogen van de mens. Omdat de lenzen van de camera’s die RSA gebruikt te groot zijn om naast elkaar te plaatsen, filmt er één via een spiegel van onderaf.
De techniek om 3D te filmen en te tonen bestond al rond 1890 en in 1922 werd de eerste publieke 3D film vertoond. Het is dus opmerkelijk dat pas nu een doorbraak lijkt te komen in 3D televisies voor consumenten. Is 3D wel beter dan 2D? “Dat is hetzelfde als vragen of kleurentelevisie beter is dan zwart-wit”, stelt stereographer Chris Parks op de set. “Het is niet noodzakelijk, maar je kunt de ervaring verrijken.”
Cijfers van het CBS laten zien dat vanaf de introductie van kleurentelevisies het nog tien jaar duurde, voordat er evenveel huishoudens met een kleurentelevisie waren als huishoudens met een zwart-wit televisie. Het zou dus niet verassend zijn als ook 3D televisies pas na enkele jaren het grote publiek zal bereiken, al zullen fabrikanten er alles aan doen om de trend te versnellen. Critici zijn er genoeg, zoals Eli Ungar-Sargon die op het weblog Tech N’ Marketing schrijft waarom 3D geen toekomst heeft.
Content stuwt de vraag
Philips verwacht dat de vraag naar 3D televisies gaat toenemen naarmate het aanbod van content toeneemt. Het is niet verwonderlijk dat fabrikanten de ontwikkeling van films, televisiezenders en games willen stimuleren.
Philips investeert met de 3D opvolger van Parallel Lines zélf in content. Andere fabrikanten kiezen ook deze strategie. “Er zullen steeds meer partnerships komen tussen fabrikanten als Samsung en filmstudio’s”, zegt Sue Shim, CMO van Samsung, in een interview met BrandWeek.
Sony Pictures bracht onlangs de met een Golden Globe genomineerde 3D film Cloudy With a Chance of Meatballs en werkt momenteel aan nog meer 3D films. In september komt er een gratis software update voor Sony’s PS3 waarmee Blue Ray films in 3D afgespeeld kunnen worden.
Huidige marktontwikkelingen
Zorgt het marketingoffensief van de fabrikanten al voor grote verkoopcijfers van 3D televisies? Volgens onderzoek van Interpret is 13% van de Amerikaanse huishoudens geïnteresseerd om het komende jaar een 3D televisie aan te schaffen.
Hetzelfde onderzoek geeft direct een belangrijke nuance: consumenten willen voor een 3D televisie maar 8 tot 10% meer betalen dan een gangbare 2D televisie, terwijl 3D televisies momenteel 20 tot 25% duurder zijn. Volgens een andere studie van Deloitte blijft het percentage consumenten dat überhaupt een 3D televisie wil hebben steken op slechts 38%.
In mei 2010 werden er 300.000 3D televisies verkocht, waarvan er 270.000 van Samsung waren. “De prijspromoties rond deze zomer zullen veel early adaptors over de streep trekken,” verwacht Michael Cai van Interpret. Veel fabrikanten brengen momenteel hun eerste 3D televisies uit voor de consumentenmarkt, allemaal met de techniek waarbij het dragen van een bril noodzakelijk is.
Brillen zijn de grootste drempel
Juist het noodzakelijke gebruik van een bril blijkt de grootste drempel te zijn voor een massale acceptatie van 3D schermen. "Zelfs voor mensen die een hele positieve ervaring hebben met 3D films, blijft de bril een grote klacht,” vervolgt Cai in een interview met MediaPost.
Dit lijkt een open deur en het is daarom opmerkelijk dat Philips afgelopen jaar is gestopt met het ontwikkelen van de autostereoscopische technologie, waarbij zonder bril 3D kan worden gekeken op een televisie. “De massa-adoptie laat op zich wachten”, vertelde Bjorn Teuwsen van Philips vorig jaar aan Tweakers.net. "We geloven nog wel in 3D zonder brilletje, maar de terugverdientijd is te lang."
De toekomst: 3D met of zonder bril?
“Het is niet onmogelijk dat we de techniek zonder bril later doorontwikkelen” zegt Pynenburg tegen het einde van de draaidag. De grootste huidige nadelen van deze autostereoscopische techniek is dat het momenteel resulteert in een lagere resolutie dan HD en dat deze televisies niet vanuit elke kijkhoek kunnen worden bekeken.
De eerste Full HD 3D Cinema 21:9-televisie zal in september uitgebracht worden. De nieuwe 3D film zal vanaf september worden getoond in winkels en als 2D versie op de Philips website en YouTube. Pynenburg: “Het is een grote uitdaging om consumenten via media te bewegen om daadwerkelijk naar de winkel te komen. Daar ontwikkelen we momenteel concrete plannen voor.”
Ook enkele andere televisies van Philips zijn reeds Full HD 3D-compatibel, wat betekent dat je dan nog wel een 3D bril moet aanschaffen. Het grote publiek wacht misschien toch op het Spectacle without Spectacles, zoals Philips het zelf noemt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid