Overslaan en naar de inhoud gaan

Peter de Mönnink en Slaven Mandic: ‘Adblockers zullen het kaf van het koren scheiden’

De twee uitgevers zien allebei juist voordelen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Beiden reageren in Adformatie op de adblockersdiscussie, die funest zou zijn voor de strategie van veel uitgevers.

Peter de Mönnink (ceo Sanoma/SBS): ‘Ik heb een simpele filosofie over adblockers. Je kunt heel zielig doen. Je kunt ook denken: ik had al de helft niet verkocht, misschien verkoop ik de andere helft wel voor een betere prijs. Daarnaast onderstreept een adblocker gewoon dat het heel moeilijk is om een doelgroep te bereiken en bevestigt impliciet de "bonding" strategie van bedrijven die heel goed nadenken over de engagement van hun merken, zoals Sanoma/SBS. Transparantie naar je doelgroep is daarin essentieel, irrelevante boodschappen en dito content passen daar niet in. Het kaf wordt van het koren gescheiden.’ 

‘Sommigen zien adblockers als een schrijffout in hun businessmodel&;, gaat hij verder. &;Anderen zeggen: ik omarm het, want het onderschrijft mijn strategie. Het betekent dus dat de waarde van content nog belangrijker wordt. Het is vrij makkelijk voor merken die zich al laten betalen voor content. Het is lastiger als je dat niet hebt, maar dan vind je er wel iets op, want ook dan gaat het over de kracht van het merk.’ 

Slaven Mandic (ceo Wayne Parker Kent) ziet zelf ook meer voor- dan nadelen. ‘Ik heb nu zelf een adblocker om te kijken wat er met onze sites gebeurt. Het is prachtig! Het werkt snel en lekker en er zitten geen rare verspringingen in. Het is de mooiste webervaring die we hebben. Dan zeggen ze: ja maar niemand betaalt ervoor. No shit! Waarom zouden we niet én een mooie webervaring neerzetten én producten hebben die niet irritant zijn en de user experience niet verstoren? Dat moet toch kunnen? Dat moet je Facebook wel nageven. Dat heeft gewoon mobiel als advertentiekanaal totaal gedomineerd de afgelopen tijd, zonder dat mensen het als irritant hebben ervaren. Je scrolt erlangs en ziet het. En anders zet je het gewoon uit. Dat is de kern van je eigen product maken en beheren. In plaats van: we hebben banners, laten we er tien op een pagina plempen, dan verdienen we zo veel mogelijk geld. Zo wil je je product toch niet maken? Dus denk ik: prima die adblockers, want het versnelt alleen maar het proces waarbij in medialand het kaf van het koren wordt gescheiden.’  

In het komende nummer van Adformatie (, verschijnt komende vrijdag 16 oktober) interviews met Peter de Mönnink en Slaven Mandic. 

Adformatie houdt vanmiddag een besloten ‘Adblock debat&; in Amsterdam. Morgen volgt een online verslag daarvan.

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in