Overslaan en naar de inhoud gaan

Particuliere belegger laat zich bij koop aandelen ook leiden door imago

Keuze voor een bedrijf op basis van imago is vooral onbewust, blijkt uit onderzoek.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bij de keus welke aandelen particuliere beleggers kopen, laten ze zich ook leiden door de mate waarin het bedrijf past bij hun imago en denkbeelden, naast de hoogst mogelijke winsten.

related partner content for mobile comes here

Dat blijkt uit de studie ‘’ door de Universiteit Maastricht, Aalto University School of Business en New York University. 

Voor het eerst

Het is voor het eerst dat dit wetenschappelijk vermoeden wordt gestaafd met experimenten, meldt de Universiteit Maastricht.

Maar op het moment dat beleggers bewust gemaakt worden van hun achterliggende motieven, veranderen ze hun strategie: dan gaan ze weer puur voor de hoogst haalbare opbrengsten.

De studie impliceert dat bedrijven zichzelf aantrekkelijker kunnen maken voor particuliere beleggers, door zeer subtiel te hinten op waarden die zij onbewust belangrijk vinden.

Centrale vraag

Centrale vraag in het onderzoek: onder welke omstandigheden zijn individuen geneigd om financiële winsten in te ruilen voor persoonlijke expressiemogelijkheden?

Arvid Hoffmann van de Universiteit Maastricht, één van de drie onderzoekers: ‘Mensen die veel affiniteit hebben met de producten van Apple zijn bijvoorbeeld meer genegen om in dat bedrijf te beleggen. Zelfs als het aandeel van een concurrent in die sector veelbelovender is.

‘Dit effect is sterker naarmate een belegger op winst staat, dan spelen mogelijkheden voor persoonlijke expressie een nog grotere rol bij het nemen van aankoopbeslissingen.’

Het onderbewuste

Deze keuzes blijken zich vooral in het onderbewuste af te spelen. ‘Zodra ze zich er bewust van worden, keren ze terug naar wat de standaard economische theorieën van ze verwachten: zoveel mogelijk financiële winst proberen te behalen. Het lijkt erop dat beleggers dan het idee krijgen dat ze tegen de norm handelen. Dat gebeurt zelfs al wanneer het bedrijf in kwestie bijvoorbeeld in communicatie-uitingen te sterk gaat benadrukken dat het een Nederlands bedrijf is.’

Als bedrijven zichzelf dus aantrekkelijker willen presenteren voor particuliere beleggers, is het goed zeer subtiel te laten zien aan de buitenwereld dat ze interessante waarden vertegenwoordigen, zo menen de onderzoekers.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in