Overslaan en naar de inhoud gaan

ADE & Nijmeegse 4daagse waren de grootste evenementen in 2014

Dance-evenementen waren erg populair vorig jaar.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit de Respons TOP100 Evenementen Monitor 2015 van , onderzoeksbureau op het gebied van publieksevenementen, vakbeurzen en  vrijetijdslocaties.

related partner content for mobile comes here

Het Amsterdam Dance Event (ADE) eindigt op de eerste plaats in de categorie grootste entreeheffende evenementen. Vorig jaar was dat het International Documentary Film Festival (IDFA) dat nu op de vierde plaats staat.

De Vierdaagse Nijmegen is voor de vijfde keer op rij de nummer één bij de vrij toegankelijke evenementen.

De tweede en derde plaats worden bezet door dezelfde evenementen als in de voorgaande twee edities: de NN Marathon Rotterdam staat op de tweede plaats, de Uitmarkt Amsterdam op de derde positie.

Indicatoren

De TOP100 bestaat sinds 2013 uit twee ranglijsten: ‘TOP50 Entreeheffende Evenementen’ en ‘TOP50 Vrij Toegankelijke Evenementen’.

De beide ranglijsten worden samengesteld op basis van drie indicatoren: bezoekaantal, mediabereik en sociale media.

Het aantal bezoeken is de belangrijkste indicator (een bezoeker die maximaal één bezoek per dag maakt).

Mediabereik

Mediabereik, uitgedrukt in MBE (MediaBereikEenheden), is de media-exposure van een evenement: een combinatie van free publicity en ingekochte media.

Sociale media

Sinds 2011 wordt ook populariteit op sociale media als indicator meegenomen bij het vaststellen van de ranglijsten. Belangrijk hierbij zijn de ‘likes’ en volgers op de twee populairste platforms, Facebook en Twitter.

ADE (350.000) en de Vierdaagse (2,24 miljoen) scoren het beste qua bezoekaantal.

Het Nederlands Film Festival en het 3FM Serious Request/Glazen Huis (editie 2013 te Leeuwarden) behalen de eerste plaats in de categorie ‘media-exposure’.

Het Glazen Huis deed het het beste op socialemediagebied.

Bij de evenementen waar men toegang voor moet betalen, scoort ID&T’s Sensation net als in 2013 het beste.

Dance-evenementen populair

Respons  noemt de toename van het aantal elektronische dance evenementen in de TOP100  opvallend. Naast ADE en Sensation, staan Defqon (16), Mysteryland (19 ), Awakenings Festival (42 ), WiSH Outdoor (48) en Extrema Outdoor (50) ook in de ranglijst.

Sociale media belangrijker

De populariteit van de socialemediaplatforms Facebook en Twitter bij de evenementen toegenomen, zegt het onderzoeksbureau. ‘Vooral bij entreeheffende evenementen is de groei explosief (+36 procent ten opzicht van het voorgaande jaar). Het aantal likes/volgers onder de vrij toegankelijke evenementen laat eveneens een sterke stijging zien (+24 procent), toch trekken vrij toegankelijke evenementen over het algemeen minder likes op Facebook.’

Foto: Nelson Peterson

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in