Overslaan en naar de inhoud gaan

Panera: betaal-wat-je-wilt

Het Amerikaanse horecabedrijf Panera Bread experimenteert met een 'betaal-wat-je-wilt'-model in hun restaurants.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Sinds 2010 heeft brood- en restaurantketen vijf 'nonprofit' restaurants geopend in de Verenigde Staten. Het idee is dat de klanten bij de Panera Cares Cafes zelf beslissen wat ze betalen voor hun eten. De ene persoon betaalt tien dollar, een ander betaalt helemaal niets. Panera hoopt hiermee een 'verantwoord businessmodel' te introduceren: Doordat mensen die het zich kunnen veroorloven meer betalen dan mensen die dit niet kunnen, krijgen meer mensen toegang tot eten, zo is de gedachte. Idealiter wil Panera uiteindelijk honger uitbannen.

related partner content for mobile comes here

Het model werkt zo goed dat Panera heeft aangekondigd het concept op een grotere schaal te willen invoeren. In het St. Louis-district, de plek waar Panera begon, zal Panera één betaal-wat-je-wilt-item toevoegen aan alle achtenveertig winkels. De Turkey Chile Bread Bowl zal geprijsd worden voor $5,89 maar deze prijs is suggestief, je kunt meer of minder betalen.

Als de non-profit cafés, waar de hele menukaart suggestieve prijzen toont een indicatie kunnen geven, dan zou het experiment succesvol moeten zijn. Bij de nonprofit cafés betaalt 60% van de klanten de prijs die wordt gesuggereerd en was er een gelijke verdeling tussen diegenen die minder en meer hadden betaald. De non-profit cafés brengen maar 70-80 procent op van wat de gewone cafés opbrengen (ze zijn overigens nog steeds winstgevend), maar het kan zeker een boost geven aan de reputatie van het bedrijf als een keten die winst maakt zonder sociaal maatschappelijke problemen uit het oog te verliezen.

Bron:;s pay-what-you-want experiment work?">Smartplanet

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in