Overslaan en naar de inhoud gaan

Online reviews: tone of voice en expertise cruciaal

Bij online consumentenreviews hebben de tone of voice, expertise en leeftijd een cruciale impact op de koopintentie. Zo blijkt uit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ondanks de snelle groei van online consumentenreviews, is het effect op de aankoopintentie nog steeds onduidelijk. Wetenschappers aan de Radboud Universiteit in Nijmegen onderzochten daarom of dit effect verschillend is voor positieve, negatieve en gemiddelde reviews, en welke rol de expertise en de leeftijd van de reviewlezer hierbij spelen.

related partner content for mobile comes here

470 respondenten namen deel aan een online experiment. Wat blijkt: tone of voice, expertise en leeftijd hebben een cruciale impact op de koopintentie.

Waar eerdere onderzoeken vooral keken naar de effecten van expertise van de afzender van de review, bepaalt deze studie juist het effect van expertise en leeftijd van de ontvangende consument (de reviewlezer) op diens koopintentie.

De resultaten laten zien dat negatieve reviews zorgen voor een negatievere aankoopintentie dan wanneer er geen reviews zijn en positieve reviews voor een positievere aankoopintentie. Daarbij werken zoals verwacht negatieve reviews bij een advertentie sterker door dan positieve reviews en gemiddelde reviews sterker dan geen reviews.

De uitkomsten op een rij:

- Gemiddelde reviews hebben een negatiever effect dan geen reviews
- Negatieve reviews hebben een sterker effect dan positieve reviews
- Positieve en negatieve reviews hebben een sterker effect op leken dan op experts
- Jongeren hebben een hogere aankoopintentie via internet dan ouderen
- Positieve reviews hebben een sterker effect op jongeren dan op ouderen

Het hele onderzoek kunt u .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in