Nasynchronisatie reclame irriteert klant
Dat blijkt uit een onderzoek van communicatiewetenschapper Debby Damen van de Universiteit van Tilburg. Volgens Damen zijn veel Europese reclames ingesproken in een andere taal. Bekende voorbeelden zijn snoep- en wasmiddelreclames en reclame voor schoonmaakproducten.
Damen lieten groepen proefpersonen drie originele reclames zien en een in het Nederlands ingesproken Engelse spot. De nagesynchroniseerde reclame en de woordvoerder daarin bleken telkens als onbetrouwbaar, incompetent en niet natuurlijk te worden gekenschetst. Ook vonden de kijkers die reclame saai en wilden ze hem niet opnieuw zien.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisVolgens Damen was wel bekend dat nasynchronisatie een negatief effect op kijkers heeft. Niet eerder was echter onderzocht of ingesproken spots ook een negatief effect hebben op het koopgedrag van mogelijke klanten.
Bron: ANP.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid