Overslaan en naar de inhoud gaan

Afluisterschandaal News of the World bewijst kracht social media

Het afluisterschandaal rondom News of the World heeft inmiddels al veel reputaties geschonden, zoals allicht die van mediamagnaat en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Jane Wilson, ceo van het Britse Chartered Insitute of Public Relations vindt News of the World ‘een prachtig voorbeeld van samenwerking tussen traditionele en social media met een verbazingwekkend resultaat’. In dit geval trokken diverse grote adverteerders – als eerste Ford - van de krant vorige week onder de publieke druk en de aanvuringen van online ‘badvocates’ massaal hun advertenties terug. Deze actie van de adverteerders in combinatie met andere factoren leidde ertoe dat het doek viel voor de 168-jarige tabloid, waarmee 200 mensen hun baan verloren.

related partner content for mobile comes here

Britse marketing columnist Simon Houpt stelt dat de kracht van social media om bij dit soort schandalen merken en bedrijven te maken of te breken hetzelfde kaliber beginnen te krijgen als ze hadden bij de ‘Arabische Lente’.
Unilever ceo Paul Polman drukt zijn zorg hierover als volgt uit: “Als activisten via social media het Egyptische regime kunnen neerhalen in een week, kunnen ze bedrijven onderuit halen in enkele nanoseconden.”

Dat maakt reputatiemanagement in dit tijdperk van social media een uitdaging. De enorme druk op Rupert Murdoch en Newscorp. wordt ongetwijfeld een pittige case voor business schools en pr professionals over de potentiële gevaren van falend reputatiemanagement.

Murdoch heeft de pr-ramp nog lang niet afgewend, zo meent Arthur Yann van de Public Relations Society of America (PRSA). Volgens Yann is de les die Murdoch uit het schandaal kan trekken dat een bedrijfsreputatie niet uitsluitend is gebaseerd op succesverhalen over het bedrijf en mooie cijfers. Het gaat erom jaar in jaar uit het goede te zeggen én te doen. Nu kunnen de misstappen van News of the World ook negatief afstralen op de andere uitgaven van Newscorp.
Volgens Yann is het nog maar de vraag of Newscorp. de juiste beslissing heeft gemaakt door direct de stekker uit de onder vuur liggende tabloid te halen. Hij is er echter van overtuigd dat dit maar weer eens het bewijs is dat social media van grote invloed zijn op de manier waarop een reputatie wordt gevormd en onderhouden. (bron: prsay.org, auteur: Arthur Yann)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in