Merken Hyves razend populair
Het sociale netwerk Hyves groeit in een enorm tempo. Het netwerk telt inmiddels ruim 1,6 miljoen leden in waarvan meer dan 60% actief lid is. Hyvers hebben allemaal hun eigen pagina met hun eigen blog, met hun eigen foto's en sinds kort ook zelfs video. De multi-media delen ze met hun vrienden, familie of collega's: met hun trusted relations. Daarnaast kunnen zij advertenties plaatsen die worden getoond aan hun vrienden en hun vrienden (het vriendennetwerk).
Behalve de individuele pagina's zijn hyvers actief op zogenaamde hyves: speciale pagina's voor groepen mensen die zich rond een thema verbonden voelen. De Hockeyers hyve is bijvoorbeeld de grootste hyve met 12.000 leden. Opvallend is dat hyves van merken, opgezet door gewone consument, bijzonder sterk aanwezig zijn en ook sterk groeien. Eerder schreef ik al dat HM hyve nu al groter is dan 10.000 leden maar nu blijken er veel meer merkenhyves te bestaan.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
De grootste merken hyves zijn:
Hennes & Maurits (11259 leden)
Heineken (6321 leden)
Converse Allstars (5690 leden)
MTV (5489 leden)
Orange (5318)
Ajax (4699 leden)
Zwitsal (4690 leden)
Binnen deze hyves zijn de fora drukbezocht. Daarin geven Hyvers elkaar bijvoorbeeld tips hoe echte van valse Converse Allstars (sportschoenen) te herkennen. Vragen Zwitsal fans zich af wie de spaarzegels van Zwitsal spaart. Of stemmen Heineken fans op het nieuwe Heineken (galaxy) glas.
In het lijstje van de populairste hyves komen ook anti-merken Hyves voor. Zo telt de KutJjambaDieren hyve 3150 leden (Jamba is een merk voor ringtones en maakt - op z'n zachtst gezegd nogal opvallend reclame).
Naast spontane Hyves faciliteert de organisatie ook commerciele Hyves, betaald door merken. Voorbeelden hiervan zijn de ABN Amro hyve (afgebeeld), de Orange Hyve en binnenkort de Hi Hyve. Door hun financiële bijdrage krijgen zij meer mogelijkheden dan normaal zoals Flash integratie, podcasts of bijvoorbeeld een webcam. Exclusiviteit kunnen ze echter niet claimen. Zo bestaan er nog twee ABN Amro hyves, waarvan één is opgezet door medewerkers die het leuk vinden via Hyves contact te onderhouden. Zo gaan commercie en consumenten probleemloos hand in hand.
Hyves heeft naar mijn idee een geweldige potentie voor merken om meningen te polsen, consumenten te faciliteren en fans te creëren. Met 1,6 miljoen leden, meer dan 1 miljoen unieke bezoekers per maand (multiscope september) en 180 miljoen pageviews per maand mag Hyves zich rekenen tot één van de vijf populairste sites van Nederland. Met volop kansen voor merken.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid