Overslaan en naar de inhoud gaan

Lifetime value + social value = consumer value

Hoe stel je als marketeer de sociale waarde van je consument vast?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door de sociale activiteiten van je consumenten weer te geven in een social value scorecard, bijvoorbeeld.
MaryBeth Kemp -senior analist bij - heeft er eentje ontwikkeld. Ze vertelde erover tijdens het , vorige week in Barcelona.

related partner content for mobile comes here

Het verslag van de presentatie staat op .
MaryBeth Kemp komt tot een formule om de eigenlijke waarde van consumenten vast te kunnen stellen:

lifetime value + social value = consumer value

Kemp: 'Lifetime value laat het potentieel van je klanten zien, en returm on investment is uitermate belangrijk, maar niet meer voldoende. Je moet nu ook weten welke consumenten de meeste invloed zullen hebben op anderen; wie zal je merk als eerste aanbevelen bij een ander?'

Kemp ontwikkelde een Social Value Scorecard waarop marketeers verschillende consumenten kunnen indelen en punten kunnen toekennen. Wat doen je consumenten online, wat voor type internetter zijn ze? En met hoeveel mensen staan ze in contact?

Een voorbeeld:

Een babyvoedingsfabrikant onderzoekt de sociale waarde van twee consumenten. De eerste consument scoort hoog op lifetime value: een jonge vrouw van 24 jaar die in verwachting is van haar eerste kind.

De tweede consument zou de fabrikant op basis van haar lifetime value-score misschien wel helemaal links laten liggen: een moeder van 36, met twee kinderen, waarvan de jongste 9 maanden is. Deze laatste moeder is echter weer zeer actief in de ouderraad op de school van haar oudste en blogt actief.

De oudere moeder heeft veel invloed op sociaal niveau en dat blijkt volgens Kemp uit haar uiteindelijke score: die is achtmaal zo hoog als die van de jonge vrouw. Uit sociaal oogpunt is het voor de fabrikant dus veel interessanter om de oudere vrouw te bereiken, dan de jongere.

Ik wacht nog op de powerpointpresentatie, waarin een aantal interessante tabellen. Dus die houden jullie tegoed.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in