Lifetime value + social value = consumer value


Door de sociale activiteiten van je consumenten weer te geven in een social value scorecard, bijvoorbeeld.
MaryBeth Kemp -senior analist bij Forrester- heeft er eentje ontwikkeld. Ze vertelde erover tijdens het Forrester Consumer Marketing Forumd, vorige week in Barcelona.
Het verslag van de presentatie staat op Marketingonline.nl .
MaryBeth Kemp komt tot een formule om de eigenlijke waarde van consumenten vast te kunnen stellen:
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSlifetime value + social value = consumer value
Kemp: 'Lifetime value laat het potentieel van je klanten zien, en returm on investment is uitermate belangrijk, maar niet meer voldoende. Je moet nu ook weten welke consumenten de meeste invloed zullen hebben op anderen; wie zal je merk als eerste aanbevelen bij een ander?'
Kemp ontwikkelde een Social Value Scorecard waarop marketeers verschillende consumenten kunnen indelen en punten kunnen toekennen. Wat doen je consumenten online, wat voor type internetter zijn ze? En met hoeveel mensen staan ze in contact?
Een voorbeeld:
Een babyvoedingsfabrikant onderzoekt de sociale waarde van twee consumenten. De eerste consument scoort hoog op lifetime value: een jonge vrouw van 24 jaar die in verwachting is van haar eerste kind.
De tweede consument zou de fabrikant op basis van haar lifetime value-score misschien wel helemaal links laten liggen: een moeder van 36, met twee kinderen, waarvan de jongste 9 maanden is. Deze laatste moeder is echter weer zeer actief in de ouderraad op de school van haar oudste en blogt actief.
De oudere moeder heeft veel invloed op sociaal niveau en dat blijkt volgens Kemp uit haar uiteindelijke score: die is achtmaal zo hoog als die van de jonge vrouw. Uit sociaal oogpunt is het voor de fabrikant dus veel interessanter om de oudere vrouw te bereiken, dan de jongere.
Ik wacht nog op de powerpointpresentatie, waarin een aantal interessante tabellen. Dus die houden jullie tegoed.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid