L’Oréal op de vingers getikt: advertenties met Julia Roberts & Christy Turlington te misleidend


Dat schrijft The Guardian vandaag.
Het gaat om printcampagnes voor de merken Lancôme en Maybelline. Het gezicht van Lancôme, Julia Roberts, promoot in de advertentie de Teint Miracle-foundation, en Christy Turlington promoot een foundation dat de naam The Eraser draagt.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSPolitica Jo Swinson, die al langer strijdt tegen té perfecte en onrealistische beelden van vrouwen in advertentiecampagnes, is van mening dat de foto’s van Roberts en Turlington digitaal gemanipuleerd zijn en niet representatief zijn voor de eigenschappen van de producten.
Ze schakelde de Advertising Standards Authority (waakhond voor advertising) in en die organisatie oordeelde dat beide advertenties de regels overtreden. Ze zijn te overdreven, misleidend en mogen dus niet langer worden vertoond.
Swinson vindt het schokkend dat de ASA de onbewerkte foto’s van Roberts van L’Oreal niet mocht zien. L’Oreal gaf aan dat dit in contract met de actrice staat. ASA meende dat ze dus niet kan zien of het afgedrukte beeld de werkelijkheid benaderde of niet.
Swinson zegt tegen The Guardian dat het verbod op deze advertenties een signaal aan adverteerders afgeeft: ‘Let’s get back to reality’.
De Daily Mail plaatste de bewuste advertenties naast twee natuurlijke foto’s van Roberts en Turlington.
Oordeel zelf ;-)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid