Overslaan en naar de inhoud gaan

Internet Emancipeert!

Internet heeft de wereld veranderd en meisjes hebben zich hier helemaal op aangepast. Meisjes onder de 21 maken deel uit van de eerste…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Internet heeft de wereld veranderd en meisjes hebben zich hier helemaal op aangepast. Meisjes onder de 21 maken deel uit van de eerste generatie die helemaal is opgegroeid met internet, het is voor hen een tweede natuur. Door de gigantische hoeveelheid informatie op internet hebben meisjes geleerd selectiever te worden, ze skippen razendsnel wat niet bij hen past en verwerken informatie sneller.
Deze internet- meisjes zijn een nieuw soort, socialiseren, winkelen en vrije tijd besteden doen ze voortaan anders.

related partner content for mobile comes here

Super sociaal
De meisjes van nu gaan heel anders om met hun sociale wereld. Natuurlijk zijn de pauzes op school nog steeds belangrijk en ja, ze bellen zich suf. Maar daar houdt het niet op! Ze gebruiken ook Hyves, Myspace, Facebook en Flickr om hun sociale netwerk te onderhouden en uit te breiden. Er is zelfs een nieuwe naam voor deze über-sociale meisjes ‘super-communicators’. Geen enkel medium laten ze onbenut, of het nu vaste telefoon, mobiele telefoon, smsjes, msn, e-mail, Hyves of MySpace is, het maakt niet uit! Zolang ze maar in verbinding zijn met hun sociale netwerk.

Zelf bepalen
Niet alleen de sociale wereld van deze meisjes is enorm gegroeid. Internet geeft ze vrijheid. Dankzij web 2.0 kunnen meisjes op sites als Hyves, MySpace, Last FM, YouTube en Flickr zelf bepalen wat ze willen zien én laten zien aan de wereld. Ze geven deze sites zélf vorm en bepalen ook nog eens zelf de inhoud. Internet is hierdoor voor hen een uiterst actief medium.
Deze sites zijn dan ook de snelstgroeiende sites en dat vooral dankzij meisjes.

Digitaal vaardig
Waar meisjes traditioneel wegblijven van techniek, zie je bij internet dat ze zich juist in no time digitale vaardigheden aangemeten, die toch behoorlijk technisch zijn.

Elk meisje kan een foto uploaden, haar favoriete serie downloaden. Hun kennis van internet is bijna intuïtief. Het gaat meisjes zo natuurlijk af dat het ze nauwelijks moeite kost. Of het nu wikipedia, een i-Pod, een dvd-speler, een wii of een DS is, meisjes van nu weten hoe het werkt.

Ze worden zoveel met techniek geconfronteerd dat ze deze vaardigheden bijna als vanzelf leren. Ze zijn zich nauwelijks bewust van hun eigen kunnen.
Daarnaast gebruikten ze hun pc en internet zó veel en zó vaak dat ze er welhaast mee vergroeid zijn. Ze hebben nauwelijks door hoeveel ze gebruik maken van dit medium. Vraag het ze en ze zeggen, ik zit er niet zoveel achter. De werkelijkheid:

“ik check mijn mail en ik google alles. Ik werk mijn hyves bij en download muziek. En oh ja, ik kijk vaak bij uitzending gemist en YouTube. Verder is mijn computer is ook nog eens mijn fotoalbum.”

Express Yourself
De mogelijkheden voor zelfexpressie zijn door internet ongelooflijk toegenomen. Jíj bepaalt welke foto’s, liedjes, filmpjes en andere kunstwerken je uploadt en deelt met anderen. En jíj bepaalt met wie en vooral, met wie niet.
Meisjes gebruiken, meer dan enige andere groep on line, internet om zichzelf te uiten. Neem Esmée Denters die gewoon wilde laten zien dat ze kon zingen en dankzij haar youtube-filmpje een grote platendeal binnen sleepte.

Nu is natuurlijk niet iedereen uit op beroemdheid. De meeste meisjes vinden het gewoon leuk om hun creatieve maaksels te delen, en de directe feedback van vrienden werkt ontzettend stimulerend.

Tegelijkertijd laten ze zich niet van de wijs brengen. Meisjes gaan vaak zorgvuldig om met hun persoonlijke informatie, beter zelfs dan volwassen. 66 procent van de meisjes heeft haar profiel afgeschermd voor vreemden.

Internet emancipeert
Het feit dat internet een vrij nieuw medium is, volop in ontwikkeling, maakt internet in hoge mate gender-neutraal. Het is nog nieuw en open en niet toebedeeld aan één sekse. Het feit dat er nog geen standaard is, maakt dat er ook geen vooroordelen of conventies zijn. Dit geeft een enorme ruimte aan de meisjes om zelf te onderzoeken en te bepalen wat ze van het medium willen.

Hyves, MySpace en soortgenoten zijn onbevooroordeeld zijn. Iedereen besluit zelf hoe ze zichzelf willen laten zien. Het is, ook al is het van jezelf, toch in hoge mate anoniem, dat maakt het makkelijk om je niets aan te trekken van wat anderen ervan vinden. Internet oordeelt niet.

Meisjes kunnen zichzelf, zonder druk van buitenaf, laten zien zoals ze zelf willen. Dit geeft een enorm gevoel van enpowerment. Ze leren zichzelf uitdrukken, zichzelf profileren en dat allemaal zonder het sociale kader van de dagelijkse wereld.
Voor hen is internet één grote bron van mogelijkheden en groei.

Dit is de derde van drie blogartikelen van de hand van Patricia de Leuw, Karin van den Dool, en Wendel Visser. De auteurs zijn werkzaam bij het doelgroepmarketingbureau .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in