Overslaan en naar de inhoud gaan

Het eind van de koopzucht?

Hoe lang zal de Amerikaanse consument blijven sparen? De deskundigen zijn het er niet helemaal over eens.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De uitkomst van het onderzoekje laat tweespalt zien. Ja, zegt de ene groep: de consument is definitief genezen van zijn ongeremde kooplust. Domweg geld uitgeven is passé. Bewust consumeren is here to stay.

Nee hoor, roepen anderen. Een economisch probleem als dit kan de menselijke (lees: Amerikaanse) neiging tot hedonisme nooit voorgoed uitbannen. Zolang de crisis duurt, houdt de consument noodgedwongen de hand op de knip. Daarna gaan de remmen weer los.

Het is een kwestie van afwachten wie er gelijk krijgt. Feit blijft dat marketeers voorlopig een antwoord moeten zien te vinden op de gevolgen van de recessie op het consumptiegedrag van de klant. Een sympathieke tactiek: stel je op als bondgenoot van je klant, zoals Hyundai en JetBlue. Zij bieden hun klanten de mogelijkheid om de aankoop van een auto of vliegreis ongedaan te maken als de klant werkloos wordt of op een andere manier buiten zijn schuld in financiële problemen raakt.

Dat is volgens experts een betere aanpak dan die van Starbucks. De in zwaar weer verkerende koffiecateraar is bezig op prijs te concurreren. Fout. Starbucks zou veel beter de nadruk kunnen leggen op zijn functie als toevluchtsoord in nare tijden.

Bron: Marketing News

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in